Vad är bra service?

Publicerat den 23 januari 2012 kl. 10:57

En god vän berättade nyligen om ett skrämmande serviceexempel från Försäkringsbranschen. Hon hade nyligen tappat sin nyinköpta kamera i marken. Hade allriskförsäkring kopplat till sin hemförsäkring. Det här är en relativt vanlig skada som eventuellt kan täckas av allriskmomentet. Huruvida det här är en ersättningsbar skada eller ej var dock inte det intressanta i det här fallet.

Under en promenad i vår kära huvudstad gick hon förbi ett av försäkringsbolagets lokala kontor. Hon passade på och gick in på kontoret för att se om hon kunde få hjälp med skadan. Möttes då av ett par nykläckta försäkringsrådgivare som förvånat stirrade på henne och varandra. Deras svar:

”Nej det där kan du inte anmäla här. Skadeblanketter hittar du på vår hemsida, gå in där och se hur du ska göra.”

De kunde inte ens hjälpa min vän att fylla i blanketten på plats! Så hon skickades iväg med känslan att hon kommit in och stört rådgivarna. Tänkt så enkelt de kunde ha visat bättre kundservice. De kunde ha gått utanför de uppsatta ramarna och faktiskt skrivit ut skadeanmälan och visat henne hur hon skulle gå tillväga.

För att istället lyfta fram ett bra exempel på service i Försäkringsbranschen kan jag ta en kollega till mig, Steve Bodén och berätta om gången när han hjälpte en företagare med dennes försäkringar.  I det här fallet blev kunden så nöjd med servicen att det genererade i en insändare till lokaltidningen Västerbottens Kuriren:

Dagens stora tack till Steve Bodén på Dina försäkringar, som trots att jag valde ett annat bolag tog sig tid att förklara och ge återkoppling på min situation och den lösning jag valde. Det är sällsynt med säljare som verkligen bryr sig om sina kunder, och jag kan varmt rekommendera Steve!

Johannes, egenföretagare i Umeå

 Tänk er, ibland kan det räcka med att stanna upp och faktiskt lyssna på kunden.

Vad är bra service för dig?

/Anton

  • Annika

    Om man ska jobba i ett serviceyrke, så är det ju otroligt viktigt att gott bemötande, lyhördhet och en brett synfält är grunden. Bra service är när bemötandet känns proffisionellt och genuint på samma gång. Information och hjälp skall komma naturligt i arbetet, och se givetvis kundens behov.

  • http://väljaförsäkringar.se/forsakringsbolag/ försäkringsbolag

    kunden har alltid rätt