Ledarskap vid förändringar
19/4 – Lunch för chefer
19/4

19/4 – Lunch för chefer

Andreas Haglund - Amendo och Bengt Pettersson – Nordea

Johan Rembeck och Pernilla Wallin - Amendo

Håkan Haraldsson - Länsförsäkringar  och Susanne Lindberg – Länsförsäkringar

Claes Hemberg - Avanza och Anette Norberg - Folksam

Magnus Karlsson - SPP

Gunnel Andin - Swedbank

Marie Johansén och Gita Heidenberg – Nordea


Peter Lantz - Danske Bank och Elisabeth Khera -Amendo


Jenny Claesson, Ann Ackerstierna, Anne-Charlotte Ringberger och Ewa Brander –  Nordea

Unn Edberg och Marie Ehrling


Peter Seidel – SEB och Jenny Lindström



Unn Edberg, Finansliv

Synligt ledarskap viktigt i förändringar

Hur chefar man på ett bra sätt när företaget är mitt i en stor förändring där också flera ur personalen måste lämna företaget? På Grand Hotel i Stockholm i dag tog 60 chefer inom bank och försäkring chansen att över en lunch lyssna på Marie Ehrling, vice styrelseordförande i Nordea, när hon gav några tips från sina tidigare chefsjobb på SAS och TeliaSonera.  Hon gav rådet att ägna en del av fredagskvällen åt att reflektera över vad veckans arbetstid gått till.

-Jag delade veckans arbetstid i fyra områden. En fjärdedel av tiden skulle jag ha ägnat åt strategifrågor, en fjärdedel åt externa kontakter, till exempel media, en fjärdedel åt rent operativa saker som administration och den sista fjärdedelen åt att vara en synlig ledare till exempel genom coachning.

Den sista punkten, att praktisera ett synligt ledarskap, såg hon till att planera in i god tid, annars fick den ofta stryka på foten, något som inte är bra när företaget omorganiserar. Men har man bokat in i almanackan att man ska arbeta i kundtjänst en dag eller köra passagerarnas bagage en annan dag så genomför man det.

Kommunikationen är det allra svåraste vid omvälvande förändringar, menade Marie Ehrling. Särskilt i stora organisationer. Vad det handlar om är att nöta in budskapet som avhandlats i ledningsgruppen i månader och som ledningsgruppen hunnit tröttna på.

-Det finns inga genvägar, som att lämna över ärendet till kommunikationsavdelningen, utan det är att missionera och föra dialoger som gäller ända tills man får ett kvitto på att budskapet gått fram, sa Marie Ehrling.

Kommunikation och hur vi når fram med vad vi vill säga var just ledarskapsexperten Alexander Holmbergs utgångspunkt i ett roligt räkneexperiment, som fick alla 60 deltagare att skrattande gnugga sina geniknölar över hur vi beter oss. Han uppmanade chefer att ta dialogen med varje medarbetare vid förändringar och fråga vad var och en behöver. Rådet blev att låta folk prata klart om dåtid innan man kan börja prata om framtiden.

-Vissa måste få älta, och 20 procent ältar mer än andra, men när man har 80 procent av medarbetarna med sig måste man också inse att man är klar, sa Alexander Holmberg.

Redaktör BrittMari Lantto, Finansliv

Bank- och försäkringssektorn står inför stora förändringar som ställer krav på chefer och medarbetare. Under en långlunch på Grand hôtel delar Marie Ehrling generöst med sig av sina erfarenheter och ger dig inspiration att genomföra de förändringar som är nödvändiga på din arbetsplats. Dessutom presenteras en färsk undersökning om vilken kompetens som behövs i branschen framöver och du får möjlighet att träffa andra chefer i branschen.

Marie Ehrling, idag verksam i ett flertal börsbolagsstyrelser bland annat vice ordförande i Nordeas styrelse och ordförande i ersättningskommitten, har lång erfarenhet av förändringsarbete. Hon har som bland annat vice koncernchef på SAS och som VD på Teliasonera stått mitt i stormens mitt när förutsättningarna för först flygbranschen och sedan telefoni förändrades i grunden. I dag står finansbranschen inför liknande förändringar.

Alexander Holmberg, flitigt anlitad föredragshållare och ledarskapsexpert, ger dig konkreta verktyg till hur du kan leda din grupp genom förändringar. Alexander Holmberg arbetar som utbildningsansvarig på tidningen Chef och ansvarig utbildare för det nya chefsprogrammet ”Jag-Chef”.  Alexander har arbetat som chef och ledare inom reklam- och IT-branschen. Genom åren har hans huvudsakliga område kretsat kring att bistå i  förändringsprocesser, utveckling av ledarskap på individnivå och grupper, kommunikationsträning och utbildning av ledare

Datum: 19 April
Klockan: 11:30 – 13:30
Plats: Grand hôtel

Marie Ehrling och Alexander Holmberg

Karta

Finanslivfrukost

24/9 Boka här
Gör du det mesta av ditt liv?

Gör du det mesta av ditt liv?

FinTech

16/10 Boka här
FinTech Stockholm

FinTech Stockholm

Chefsfrukost

21/10 Boka här
Så chefar du i ett aktivitetsbaserat kontor

Så chefar du i ett aktivitetsbaserat kontor

Kundfokus Finans

18/11 Boka här
Kundfokus Finans 2014

Kundfokus Finans 2014