Folksam köper Saab Automobile

Publicerat den 25 april 2011 kl. 22:59

Sista veckan i mars fick jag ett meddelande från Saabs husbloggare, Steven Wade: ”A bad week. Not the end. Saab Automobile hade åter råkat i gungning och Jan-Åke Jonsson avgick. Finns det någon räddning för vår svenska folkbil? Finns anledningar att rädda det sjunkande skeppet? Får jag lova att drömma…?

Sommaren 2007 åkte jag med min svärfar, i en Saab, genom det västgötska slättlandskapet. Vi lämnade Vargön bakom oss och han berättade om ryktena. Pappersbruket, ägt av Holmen, skulle troligen komma att stänga. En liten ort skulle förlora sin viktigaste arbetsgivare.

Fem minuters körning senare syntes Saab-fabriken till höger i horisonten. Vi kom närmare och pratade om det osannolika; om problembarnet Saabs portar stängdes skulle inte bara de mellanstora städerna Trollhättan och Vänersborg få ofantligt med stryk. Det skulle drabba hela Västsverige, hela landets fordonsindustriella företag och den nationella självbilden i fråga om hard core industriproduktion.

I augusti 2008 lades pappersbruket i Vargön ned efter 140 års verksamhet. 2010 köpte Spyker Cars Saab Automobile, som då hade tillverkat bilar i 63 år. I dag, 25 april 2011, ser det ut som om bolaget inte kommer att överleva sin pensionsdag.

I och med GM:s utförsäljningar och nedläggningar av sina små skitmärken var Folksam intresserat av att gå in som finansiär i en svensk grupp som vill köpa Saab Automobile. Till Dagens Industri sade vd Anders Sundström:

Vi fick frågan om vi ville vara med och svarade: ’Ja, det kan vi göra om vi får ett bra beslutsunderlag att ta ställning till.’”

Det hela gick i stöpet och Victor Muller lyckades tråckla sig ur affären helskinnad med ett välsmort bilföretag under armen. Folksam stod kvar med en specifik bilförsäkring för Saab-ägare.

”… en försäkring med extra mycket innehåll. Bland annat ingår halv vagnskadesjälvrisk vid uppsåtlig skadegörelse och ett förlängt maskinskadeskydd. Du slipper dessutom vagnskadesjälvrisk när du är utomlands, eller om du skulle kollidera med ett djur.”

Men hade det inte varit spännande om en försäkringsaktör som Folksam hade släppt på lite högriskpesetas? Anledningarna att inte äga ett bilföretag kan säkerligen listas i oändlighet, men visst har Folksam några goda argument att fundera över inför denna kortvecka. Vore det inte frestande att hosta upp ett par miljarder ur de stinna fondreserverna och göra något historiskt?

  • Som ägare till ett bilföretag finns i dag, som bekant, många intressanta ingångar i de mer potenta länderna i Asien. Kombinationen försäkringsbolag-bilproducent ger säkert synergier med oväntade möjligheter. Lägg till faktorn ”vana att arbeta med arbetarrörelsen” och succén är oundviklig. Svenskproducerade bilar och försäkringar på export till världens folkrikaste region!
  • Som ägare till ett bilföretag har Folksam möjligheten att påverka tillverkningen av miljövänliga fordon. Inse möjligheterna när satsningen på Uppsala-företaget Electroengine får spinn och nya elmotorer börjar produceras på allvar!
  • Som ägare till ett bilföretag och storägare i andra stora företag finns säkert en och annan möjlighet att kunna påverka tjänstebilsmarknaden markant. Det säljs 100.000 tjänstebilar i Sverige varje år… snacka om potential. Och även runt om vår värld finns det sådana som bryr sig om bolagets överlevnad.
  • Som ägare till ett bilföretag har Folksam möjligheten att ytterligare stärka sin forskning om bilsäkerhet, utveckla tekniker och hitta nya affärsmöjligheter.
  • Som ägare till ett bilföretag räddar Folksam i nuläget tiotusentals arbetstillfällen runt om i landet. Det ger viss (läs: massiv) goodwill.
  • Som ägare till ett bilföretag lär Folksam stärka sina aktier på bilförsäkringsmarknaden. Och fatta’ vilka rabattkombolösningar som skulle kunna spikas ihop…
  • Som ägare till ett bilföretag kommunicerar Folksam att det inte är fult att arbeta med produktion, att det går att utföra tung produktion även på våra breddgrader, att alla inte behöver vara ”entreprenöriella” IT-magiker för att ha ett existensberättigande, att det svenska industrisamhället fortfarande har såväl möjlighet som anledning att överleva.
  • Som ägare till ett bilföretag har Folksam chansen att påverka bärande delar av svensk industri och den framtida svenska fordonsflotta som – med tanke på landets söndervittrande kollektivtrafik – inte kommer att bli mindre.
  • Som ägare till ett… (mejla mig för fler anledningar…).

Folksam köper Saab Automobile. Så går mina önskningar denna afton. Jag sörjer ovissheten i de svenska hem där allting hänger på en svensk industriproduktion. Jag sörjer att vårt land inte lyckas bevara historisk verksamhet som har potential. Och, nej, jag är medveten om att Sverige aldrig kan bli störst och världsledande inom bilindustrin – men vad talar emot att vi kan vara bäst?

Det är en tuff tid – men inte slutet… väl?

Folksam + Saab = FolketsVagn 2011!

PS: Jag har aldrig kört, än mindre ägt, en Saab. Så ‘ere bara…