20% rabatt på kinesiska hangarfartyg!

Publicerat den 24 juni 2012 kl. 19:19

Kinas skeppsvarv har stora svårigheter. Ekonomisk kris minskar nu världshandeln, och därmed även efterfrågan av fartyg.

För att alls få några order har många kinesiska fartygstillverkare sänkt priserna med upp till 20 procent.

Ändå riskerar två tredjedelar av alla kinesiska skeppsvarv att gå i konkurs inom bara ett par år.

Detta är givetvis en orolig indikator på att världshandeln minskar, och det är de kinesiska fartygen som ryker först, eftersom de koreanska och japanska är bättre och modernare.

Sydkorea passerade i fjol Kina som världens mest eftertraktade tillverkare av fartyg.

En analytiker säger att de kinesiska skeppen ofta är av äldre design; kräver mer stål och går djupare än japanska fartyg, och därmed kräver mer bränsle, vilket enligt Reuters plötsligt blivit mycket viktigare än tidigare:

Even more concerning is the uncertainty around the price of oil. At what point does bunker oil become so expensive that manufacturers begin to shift production to a point closer to the customer rather than relying on supply chains that bring finished goods across oceans? For the people building or buying ships, this is more than idle speculation: it is the issue that will decide the future.

Det finns tre orosmoment med den här utvecklingen:

1) Om kineserna sänker priset på sina skepp med en femtedel, kan konkurrenterna tvingas att följa efter i prisjakten. Kommer vi då se minskad profit och avskedningar vid de redan ansträngda skeppsvarven i Sydkorea och Japan, som inte har stöd av någon pengastinn regering?

2) Kinesiska staten kommer, i alla fall på kort sikt, göra allt för att rädda skeppsvarven och inte riskera massarbetslöshet vid hamnstäderna. Det kan röra sig om blanka checkar från statens banker till skeppsvarven; ytterligare en börda för den redan ansträngda kinesiska ekonomin.

3) Istället för att bara förse skeppsvarven med pengar, finns farhågor att man hellre ställer om dem till att bygga militärt. Tänk er 20 procent rabatt på hangarfartyg. Då skulle den aggressiva kinesiska flottan, som nu bråkar med bland annat Filippinerna, Indonesien och Vietnam, shoppa vilt.

Detta var inte veckan enda varning eller indikator på att Kinas ekonomi och tillväxt upplever svårigheter.

En artikel i NY Times menar också att provinserna täcker upp och förfinar ekonomisk statistik, för att dölja en pågående recession:

Record-setting mountains of excess coal have accumulated at the country’s biggest storage areas because power plants are burning less coal in the face of tumbling electricity demand. But local and provincial government officials have forced plant managers not to report to Beijing the full extent of the slowdown, power sector executives said.

Artikeln bygger på flera (anonyma) intervjuer med lokala politiker och tjänstemän, som menar att överordnade tvingar dem att förfalska siffror om efterfrågan och produktion av energi.

Energi är enligt många en mer tillförlitlig indikator än officiell statistik, om man vill veta åt vilket håll Kinas ekonomi egentligen går.

Och i de industritunga provinserna Shandong och Jiangsu, sjönk energianvändningen under maj i år med 10 procent, jämfört med förra året.

Jag har tidigare många gånger sagt att statistik som kommer från Kina ofta är falsk. Investera inte i något som har med Kina att göra. Det är osäkert, saknar insyn och kan komma att gå riktigt illa.