Facebook på väg till Kina!?

Publicerat den 9 maj 2012 kl. 17:55

Det tisslas och tasslas allt oftare om att Facebook snart kan bli tillåtet i Kina.

Frågan är så klart än mer aktuell i och med det sociala nätverkets kommande börsnotering.

Kina har ju fler internetanvändare än det finns invånare i EU – över en halv miljard stycken – vilka snabbt kan öka Facebooks användarantal och popularitet (läs: värde).

I andra delar av Asien har det nämligen visat sig att Facebook snabbt blivit omtyckt.

De senaste sex månaderna har 20 miljoner nya användare tillkommit bara i Sydostasien.

I Indien finns 46 miljoner användare av Facebook, och i Indonesien ytterligare 42 miljoner.

I Kina finns i dag endast 510 000 registrerade Facebook-konton, vilket givetvis innebär att tillväxtpotentialen är enorm.

Rykten om att Kina är på väg in i Kina har förstärkts av Zuckerbergs besök här.

Enligt en artikel i Forbes för ett par veckor sedan, så har Facebooks grundare gjort flera privata resor till Kina de senaste månaderna för att diskutera ett inträde på den kinesiska marknaden:

One source has said that Facebook has set up “a dedicated ethnically Chinese project team tasked with providing the necessary information for Facebook to enter China, for example, how to acquire a Chinese website, cooperate with telecom operators, search for Chinese capital, and improve the protection and auditing of user information.

I fjol träffade även Zuckerberg representanter från sökmotorn Baidu, internetportalen Sina samt mobilleverantören China Mobile.

Det ryktas också att Facebooks uppmärksammade köp av foto-appen Instagram skulle kunna innebära en genväg in i Kina.

Till skillnad från många andra sociala medier från väst, så är Instagram nämligen inte blockerat i Kina.

Under gårdagen höll Facebooks grundare Mark Zuckerberg ett event i New York med hundratals potentiella investerare, där han också snabbt svarade på en fråga om Kina:

Wearing his trademark hoodie jumper and jeans, Zuckerberg also answered a question about Facebook’s plans to enter China.

He said that despite being currently blocked by the biggest internet using market, Facebook executives would be willing to sit down with Chinese government officials and talk about partnerships in the country.

Många kinesiska vänner är överväldigade av Facebooks användarvänlighet. Sidan är inte censurerad, bevakad eller översållad med reklam som de kinesiska sociala medierna ofta är.

Dessutom vore det en spännande plattform för alla som vill kommunicera med utlänningar, lära sig engelska eller bara få nyheter och information som först inte går genom egna landets censurmyndighet.

Det är tveklöst så att förhandlingar redan äger rum mellan Facebook och relevanta kinesiska aktörer.

Aktien är redan het, och om man lyckas pricka in en investering med den tidpunkt då Facebook får tillträde till Kina, kan det rassla till ordentligt.