Kinas Facebook listat i New York – rusning på 70 procent följt av ras

Publicerat den 6 maj 2011 kl. 22:08

Renren (人人网) kallas ofta för ”Kinas Facebook”. Inte bara för att designen är snarlik, utan också för att Renren är Kinas största sociala nätverkssajt, med över 100 miljoner registrerade konton.

I onsdags följde Renren i samma spår som sökmotorn Baidu (百度), videosajten Youku (优酷) och cirka 200 andra kinesiska företag genom en börsintroduktion i New York.

Renren vill få in 743 miljoner dollar genom sin notering, och aktien rusade genast med över 71 procent, för att sedan avsluta onsdagen på cirka 18 dollar, eller 29 procent över introduktionspriset.

Aktien rasade sedan med 15 procent under fredagen, vilket får Wall Street Journal att utfärda en allmän varning för räkenskapsproblem bland kinesiska företag listade i USA.

”Oron över kinesiska företag är stor vid United States Securities and Exchange Commission”, skriver tidningen, och uppger att tre tjänstemän vid en konferens under torsdagen tog upp frågan om mer noggrann utredning av utländska företag innan en börsintroduktion i USA.

Renrens tveksamma börsdebut får också Asia Times Online att ställa sig frågan om en ”internetbubbla” håller på att ta form.

Renrens intäkter i fjol uppgick nämligen endast till 76,5 miljoner dollar, vilket är 72 gånger mindre än värderingen vid börsintroduktionen. Dessutom gjorde Renren under fjolåret en sammanlagd förlust på över 64 miljoner dollar.

Man hänvisar också till kinesiska videosajten Youkus börsintroduktion i New York i december fjol, där aktierna under första dagen steg med 161 procent.

Youkus aktier värderas i dag till 55,5 dollar – fyra gånger mer än vid introduktionen – trots att företaget spås inte kunna vända sina förlustsiffror inom de närmaste åren.

Tydligen hade Renren först planerat en börsintroduktion på 584 miljoner dollar, men sedan höjt summan efter ”ivrigt intresse för investerare”.

”Ända sedan Youkus introduktion i fjol, har värderingen av kinesiska internetaktier varit galen”, säger en analytiker till Asia Times Online.