”Occupy China” bemöts med censur och aggressiva poliser

Publicerat den 29 oktober 2011 kl. 07:11

”Occupy-rörelsen” började ju som bekant på Wall Street.

Självsäkra och skadeglada kinesiska tidningar kallade den då för ”anti-kapitalistiska protester” och ”USA:s arabiska vår”.

Man var dessutom fräck nog att anklaga USA för en ”mediabläcka”, och menade att amerikanska ledare försökte undangömma fakta om protesterna för sina medborgare(!)

”It is a shame that most so-called mainstream media outlets have miserably failed to inform the public over the past two weeks,” stod att läsa i landets största engelska nyhetstidning.

Kinesiska myndigheters inställning till rörelsen skulle dock komma att ändras i takt med dess geografiska spridning.

För ett par veckor sedan tog nämligen likartade protester form i Seoul, Tokyo och Taipei.

Obehagligheterna kröp ännu närmare Kina när ”Occupy Hong Kong” blev ett faktum, då en grupp demonstranter satte upp ett läger mitt i finansparadisets centrala affärsdistrikt.

Protesterna väckte sympatier hos flera kineser i alla åldrar.

Från att ha hyllat rörelsen, förstod nu myndigheterna i Kina att den utgjorde ett hot.

Det handlade inte främst om ”anti-kapitalistiska protester”, utan om att ventilera sin ilska mot klassklyftor och ojämn inkomstfördelning.

Och dessa förhållanden är än värre i Kina än i USA.

Svaret blev därför fort och kraftfullt: Genast censurerades alla sökningar på världens största mikroblogg Sina Weibo, som innehöll ordet ”ockupera” på engelska eller kinesiska.

Video och texter om occupy-rörelsen i andra länder togs bort från internet.

Journalister förbjöds att rapportera i frågan, och de skadeglada nyhetssändningarna på den statliga televisionen upphörde prompt.

Kinesisk polis har också fått order om att uppmärksamma eventuella hot, och har även frågat runt bland utlänningar huruvida de har något att göra med rörelsen eller inte.

Gränsen för ärlighet och skam verkar tvetydig då nervösa makthavare ska till att skydda egna privilegier och integritet.