16 augusti 2011
Claes Hemberg

Att köpa guld eller sälja?

De senaste dagarna har en het debatt flödat mellan Finanslivs bloggare Claes Hemberg som kallade vissa investerare i guld för ”huliganer” och personer som investerar i guld som inte känner igen sig i beskrivningen. Det har varit intressant att se hur infekterat ämnet tycks vara.

Själv har jag dragit nytta av det höga guldpriset och gjort mig av med några smycken som ingen någonsin mer kommer att använda. Vad gör du, köper eller säljer guld? /Unn

Ny soffa? London-resa?

Ny soffa? London-resa?

  • http://libertysilver.se Alex Delmar

    Att sälja guld via dessa skojare är ett vågspel, precis som SVTs reportage visade. Måste man prompt sälja guld, något jag inte anser att man ska göra om det inte verkligen kniper, bör man kontakta seriösa guldhandlare.

    Köpa guld är ligger väl närmast till hands för mig. Om inte annat har det visat sig vara en mycket stabilare placering än börsen. Men det är samma sak där, se upp med var du handlar. Själv köper jag uteslutande av Liberty Silver.

  • http://www.xn--sljaguldtips-gcb.se säljer guld

    Svårt att säga.. Frågan är om guldpriset kommer fortsätta upp eller inte. Vad gäller att säja guldsmycken online så gäller det dock att kolla upp värderingsavgifterna hos köparna först. De kan vara rätt så saftiga, minst sagt.

ad
2 mars 2015

Avtal för 40 000 bankanställda klart

Det blir både en kollektiv garanti och en individgaranti i Finansförbundets nya avtal med arbetsgivarna i BAO som undertecknades idag. Plus en ordentlig höjning av lägstalönerna. Men någon central procentsiffra för årets lönehöjningar finns inte, utan den processen ska hanteras lokalt. Troligtvis för lång tid, för avtalet gäller tills vidare och kan tidigast sägas upp per den 1 januari 2018.

–        Vi har fått igenom de flesta av medlemmars viktigaste krav och till sin helhet är det ett bra avtal. Det har varit tuffa förhandlingar och vi är nöjda över att vi till slut lyckades komma överens, säger Ulrika Boëthius, ordförande i Finansförbundet.

Minimilönerna räknas alltså upp så att den som är 18 år nu får 18 000 kronor i månaden, tidigare gällde 14 200 kronor. För den som fyllt 21 år är lägsta lön numera 20 000 kronor i stället för 17 600 kronor. Minimilönerna kommer framöver att indexregleras och räknas upp årligen.

Avtalet innebär också en fortsatt satsning på jämställda löner, nu utvidgad och med ökad press från Finansförbundet att arbetsgivarna ska hålla vad de lovat.

Ulrika Boëthius vill inte kalla avtalet för sifferlöst eftersom garantierna ändå finns. Hon säger också att anställda i branschen generellt haft en god löneutveckling de senaste åren. Förra året ökade lönerna utan provision med 3,9 procent samtidigt som inflationen var noll procent. Men det finns också medlemsgrupper som under delar av det tidigare fyraåriga avtalet blivit helt utan löneökningar – och därav garantierna i det nya avtalet.

Men vad döljs i då kollektivgarantin som innebär att det totala löneutfallet för Finansförbundets medlemmar på ett företag ska uppgå till minst 50 procent av det totala löneutfallet för alla anställda inom BAO-området? Och vilket skydd ger individgarantin som garanterar att den enskilda medlemmen under en treårsperiod får löneökningar på minst 600 kronor plus ett procentuellt tillägg på lönen som motsvarar 1/9 av den kollektiva lönegarantin?

Här krävs ett räkneexempel för att hänga med. Så här:

Om det totala löneutfallet för de anställda inom BAO-området under de tre kommande åren skulle bli samma som under förra avtalsperioden, det vill säga 11,30 procent, kommer den relativa kollektivgarantin att uppgå till 5,65 procent. Den relativa individgarantin blir då 0,63 procent, det vill säga 1/9 av 5,65 procent.

Det innebär att den som tjänar 30 000 kronor per månad får en total individgaranti för de tre åren på 600 kronor + 189 kronor = 789 kronor (30 000 kronor x 0,0063 = 189 kronor).

Detta ger en individgaranti på i snitt 263 kronor/år.

Samtidigt med detta avtal har även en ny överenskommelse träffats mellan parterna. Denna reglerar parternas ansvar för det lokala arbetet med avtalet. Två av fyra storbanker saknar i dag lokala löneprinciper, där finns alltså inga avtal som reglerar den lokala lönesättningen.

-          Ett så decentraliserat avtal som detta förutsätter att parterna klarar ut både hur man ska umgås lokalt och sakfrågor. Nu finns möjligheten att kalla in en opartisk ordförande från Medlingsinstitutet som kan arbeta fram ett förslag till lösning av sakfrågan, förorda utbildning eller en relationsutredning. Kostnaderna för detta ska tas av arbetsgivaren, säger Ulrika Boëthius.

/Redaktör BrittMari Lantto

16 januari 2015

Hökmark vill att risken ska avgöra

-          Jag rekommenderar muffinsen, för nu blir det tungt och tråkigt.

Med de orden började Gunnar Hökmark dagens pressträff på Europaparlamentets kontor i Stockholm, där han presenterade sin rapport om reformer av bankstrukturen.

Och visst är det ingen lätt materia som rapporten handlar om, men frågan om hur bankernas struktur ska se ut framöver är oerhört viktig för europeiska banker, och för dem som bankerna ger lån till.

Europakommissionen har, utifrån den så kallade Liikanen-rapporten från 2012, förslagit att universalbanker med tillräckligt stor tradingverksamhet ska tvingas separera den traditionella bankverksamheten från tradingen. Syftet är att undvika att lägga förluster från handel med värdepapper på kunder och skattebetalare.

Men Gunnar Hökmark menar att det är fel väg att gå, eftersom åtgärden riskerar att göra det dyrare för bankerna att låna ut pengar, eftersom de inte kan sprida risken med utlåning vidare genom värdepapperisering. Risken är att små och medelstora företag därför får svårt att få finansiering.

-          Det är inget som säger att handel med värdepapper i sig är mer riskfylld än in- och utlåning. Snarare har de specialiserade bankerna, som Lehman Brothers och de spanska kassorna, varit mer utsatta för kriser.

-          Universalbanker har klarat kriser bättre. Stresstester av banker har också visat samma mönster, säger Gunnar Hökmark.

Han vill att riskkriterier, i stället för en viss struktur, ska vara avgörande för om det ska ställas krav på ökat kapital i banken, ökad tillsyn eller separation. Det vill säga att risknivån i bankens verksamhet ska avgöra, inte faktumet att tradingverksamheten är av en viss storlek.

Gunnar Hökmark presenterar sitt förslag för Europaparlamentets ekonomiska utskott nästa vecka, efter det väntar förhandlingar med ministerrådet. Frågan kan väntas vara färdigförhandlad i höst.

Text: Åsa Berner

3 december 2014

Hon får Finanslivstipendiet

För första gången har Finanslivstipendiet delats ut av IFU och Finansliv. Stipendiat blev Nina Olin från Växjö.
-          Det är fantastiskt roligt! Nu ska jag ge grabbarna på kontoret en match, säger hon.

Nina Olin har arbetat i försäkringsbranschen i över 25 år, både på skadesidan och med försäljning. I dag arbetar hon på Nordeuropa Liv och Hälsa i Växjö. I säljteamet är hon enda kvinna och den enda utan IFU-diplom men nu blir det ändring: Finanslivstipendiet ger rätt till IFU:s utbildning till Diplomerad Livförsäkringsrådgivare och är värt 105 000 kronor.

-          Hittills har jag inte kunnat göra klart alla affärer utan har fått lämna över kunder till kolleger med diplom. Nu kommer jag ha möjlighet att slutföra affärerna och kunna vara till ännu större nytta för mina kunder, säger Nina Olin.

Nina Olin såg annonsen för Finanslivstipendiet i tidningen och bestämde sig direkt för att söka.

-          Barnen är utflugna, nu är det min tur att satsa på mig. Det är många arbetsgivare som kräver att man har IFU-diplom men de är inte alla som är beredda att betala för det. Nu kunde jag fixa det själv!

Nina Olin fick motta stipendiechecken av Maria Enger, affärsansvarig IFU, på eventet KundfokusFinans den 18 november. Juryn har förutom Maria Enger bestått av Mari Ternbo, kanslichef Finansförbundet, Andreas Westerius, tf kanslichef FTF, Klas Ottosson, IFU och Unn Edberg, chefredaktör Finansliv (ordförande).

Juryns motivering:

”Nina Olin, Nordeuropa Liv och hälsa, tilldelas Finanslivsstipendiet 2014. Nina Olin har potential att efter genomförd utbildning åstadkomma stor nytta för kunderna. Hennes brinnande engagemang och långa försäkringserfarenhet gör att hon kommer att förvalta sina nya kunskaper på bästa sätt. Finanslivstipendiet gör det möjligt för Nina Olin att lyckas med sin målsättning: Att göra försäkring enklare.”

NinaOlin

Nina Olin, Nordeuropa Liv och hälsa. Foto: Johan Jeppsson

24 november 2014

Strejken över på Svea

Dagen innan Transports sympatiåtgärder skulle träda i kraft kom beskedet – strejken på Svea Exchange är över. Företagsledningen skriver visserligen inte på ett kollektivavtal, men de lovar ändå att följa det.

 

Måndagen den 24 november skulle Transport stoppat sina medlemmar från att transportera pengar till och från valutaväxlingsföretaget Svea Exchange. Strejken, som pågått i över två veckor, hade då gått in ett annat läge. Men på söndagskvällen kom beskedet – företaget och Finansförbundet hade kommit överens om villkoren för de anställda och strejken var därmed avbruten.

Svea Exchange har inte skrivit på något kollektivavtal, däremot har företaget ensidigt åtagit sig att se till att villkoren för de anställda senast den 1 januari ska vara minst i nivå med kollektivavtalet mellan Finansförbundet och arbetsgivarna i BAO.

-          Vi hade självklart önskat att vi fått till ett regelrätt kollektivavtal, men vi är glada för att vi uppnått det vi strävade efter – BAO-avtalets villkor för de anställda på Svea Exchange, säger Finansförbundets ordförande Ulrika Boëthius.

I utfästelsen ingår att Svea Exchange fortlöpande ska redovisa för Finansförbundet hur villkoren kopplade till anställningsavtalen förändras. Finansförbundets klubb får också en majoritet av platserna i företagets nyinstiftade medarbetarråd.

-          Jag ser fram emot att fortsätta dialogen med Finansförbundet om hur vi kan fortsätta att utveckla villkor och inflytandefrågor. Konflikten har varit uppslitande för många anställda, och jag hoppas att vi nu snabbt kommer att börja dra åt samma håll, säger Christina Friberg, vd för Svea Exchange i ett pressmeddelande.

 

Strejken har varit annorlunda på så sätt att de flesta av medlemmarna på Svea Exchange har arbetat ändå. Många anställda har i sociala medier uttalat sig mycket negativt om strejken och förtroendevalda i Svea Exchange har vittnat om att många som tidigare stod bakom kollektivavtalskravet inte vågat fortsätta göra det. Orsaken säger de har varit en hård ton från arbetsgivaren, som spridit budskapet att strejken hotar företagets existens.

-          Det är ovanligt och olyckligt att så få strejkade. Vi får ta på oss att vi inte varit tillräckligt bra på att i förväg förklara och diskutera vad en möjlig följd av ett kollektivavtalskrav kan bli, att strejk är den metod vi har att ta till om det blir nej, säger Ulrika Boëthius.

Modellen som företaget gått med på har hon aldrig hört talas om tidigare. Och hon tror inte att andra arbetsgivare kommer bli sugna att gå den vägen nu.

-          Det ser jag som osannolikt, eftersom den är så opraktisk. I stället för att skriva på ett avtal som gäller för alla, ska företaget in i och ändra i de över 200 anställdas enskilda anställningsavtal.

 

På Svea Exchange är lättnaden stor.

-          Nu kan jag andas ut för första gången på två veckor. Detta har varit tufft för oss alla. Men vi har hela tiden känt att vi kämpat för något bra, inte bara för oss, utan för alla unga i företag som saknar kollektivavtal.

-          Det här känns jättebra – vi fick i princip det vi ville och det är skönt att vara tillbaka i vardagen på jobbet igen, säger Pauline Pihlsten i Finansförbundets klubb på Svea Exchange.

Hon tror att klubben kommer att få ett helt annat inflytande nu, främst mer dialog mellan anställda och ledning som det inte fanns tillfälle för innan.

-          Jag hoppas att detta i framtiden kan leda till att vi får ett riktigt kollektivavtal, men i dagsläget är vi jättenöjda med det här, säger Pauline Pihlsten.

 

Text: Åsa Berner

19 november 2014
event

Kunden i centrum – på riktigt

-          Det är ingen bra idé att brainstorma internt och tro att ”jag vet vad kunderna vill för jag har jobbat med detta i 20 år”.

Det sa Carl-Magnus Löfström, kommunikationschef på tjänstepensionsbolaget Collectum, som en av talarna igår på Kundfokus Finans som för andra året arrangerades av Finansliv och Transformator Design, den här gången på Operaterrassen.

För att verkligen arbeta kunddrivet är det viktigt att inte bara använda kvantitativa studier som visar trender, att kunderna gör något, utan också kvalitativa studier som visar varför de gör det, menar han. Vi måste förstå kundernas behov och drivkrafter.

I en trappa åskådliggjorde han hur de kvalitativa studierna utvecklas från den interna brainstormningen på första trappsteget, kundmötet i grupp på det andra, över kundpaneler, fokusgrupper och målgruppsintervjuer, till det översta trappsteget där företaget kommit till service design, det vill säga utvecklar tillsammans med kunderna.

-          De enklaste sätten är billigast att göra, men leder till flest fel. De komplicerade på översta trappstegen är dyrast, men blir mest rätt. Alltför ofta satsar företagen på de billiga sätten, sa Carl-Magnus Löfström.

Andra talare under dagen var Monika Rappe, SPP, Marius Hansen, EnterCard och Kajsa Nordborg, ansvarig för kundinflytande i Skandia.

-          I senaste SKI- undersökningen tappade Skandia kunder för att de inte kände att de hade möjlighet att påverka utvecklingsprocessen i företaget. Det vill vi vända, sa Kajsa Nordborg, som har rollen som förändringsgeneral i företaget, för att göra det mer kunddrivet.

Hon berättade också lite om resultatet från en undersökning företaget kommer släppa 3 december om svenska bank- och försäkringskunders syn på ansvarstagande. Tre tydliga områden som kunderna är missnöjda med är att de upplever att de kommer i sista hand för företagen, efter både medarbetare och aktieägare, att det råder brist på öppenhet och transparens och att företagen använder bonusar på fel sätt. Så många som åtta av tio personer anser att branschen agerar ansvarslöst när det gäller lämpliga bonusar.

Text: Åsa Berner
Foto: Johan Jeppsson

operaterassen operaterassenoperaterassen operaterassen operaterassen operaterassen operaterassenoperaterassen operaterassen operaterassen operaterassen operaterassen operaterassen operaterassen operaterassen operaterassen operaterassenoperaterassen operaterassenoperaterassenoperaterassen operaterassen

Operaterassen

Ulf Rydstedt och Cecilia Blomqvist, Konsumenternas Bank- och försäkringsbyrå

operaterassen

Paul Pedersen, Riksgälden; Birgitta Ingves Blomqvist, Handelsbanken & Karin Olsson, Försäkringskassan

operaterassen

Karin Pettersson och John Bergström, Skandia

operaterassen

Åsa Tham och Ulrika Delhag, Trygg-Hansa

operaterassen

Ulrika Saljen, Gizella Vizler-Lindberg och Anders Rosengren, SEB

operaterassen operaterassen operaterassenoperaterassen operaterassen operaterassen operaterassenoperaterassen operaterassen operaterassen operaterassen operaterassen operaterassenoperaterassen operaterassen operaterassen operaterassen operaterassen operaterassen

Fler inlägg om: ,