Olika syn på framtidens affärsmodeller

Publicerat den 15 mars 2013 kl. 10:27

BMF

I onsdags hölls Business Model Finance på Nalen i Stockholm. Det gick galant. De 189 åhörarna kunde lyssna till bland annat Carl-Viggo Östlunds (vd på SBAB) och Rikard Josefssons (vd Länsförsäkringar) minst sagt olika syn på framtidens lönsammaste affärsmodell. Josefsson att framtiden hette lokal kontorsförankring likt ett ”finansiellt varuhus”, medan Östlund hävdade att det låg i att bli en digital bankutmanare.
Dessutom hävdade de båda att deras banker är Sveriges femte största (?!).

Först upp på scenen var annars finansmarknadsminister Peter Norman. Han berättade bland annat om regeringens framtida målsättning att införa en skriftlig accept i samband med bland annat telefonförsäljning av försäkringar.
När man blir uppringd av företag som har festliga förslag räcker det i dag ofta med ett ’hmm’ till svar…” sade Peter Norman.

Finanslivs chefredaktör Unn Edberg panelintervjuade därefter Christoffer Folkebo (vd Max Matthiesen), Gustaf Rentzhog (vd Söderberg & Partners) och Charlotta Carlberg (vd Sveriges Försäkringsförmedlares förbund) om affärsmodeller, flytträtter och framförallt eventuella provisionsförbud.
”Det största hotet med provisionsförbud är mot kunden”, menade Gustaf Renzhog.

Business Model Finance talarfält bestod i övrigt av bland annat Catrin Fransson (produktchef på Swedbank), Johan Bendz (iZettle) och Johan Sidenmark (vd på AMF) som allihop bjöd på intressanta planer på hur deras affärsmodeller ska leda till expansion.
”Med en tillräckligt bra produkt krävs inte rådgivning”, menade Johan Sidenmark.

Business Model Finance arrangerades av Finansliv och Cordial.

/Reporter Johan Persson