Insurance Awards 2012

Publicerat den 20 april 2012 kl. 15:45

Igår var det dags för tredje upplagan av Insurance Awards på Nalen i Stockholm, galan som sprider lite glitter och glamour över försäkringsvärlden – en bransch som kanske inte förknippas med precis detta i vanliga fall.

Just att försäkringsbranschen behöver stärka sin image, både internt och utåt, var det många som nämnde från scenen under kvällen.

Det tog också chefredaktör Unn Edberg upp när hon delade ut det pris som Finansliv sponsrade, nämligen Årets marknadsföringsinsats.

– Vi som skriver mycket om försäkringsbranschen vet vilket fantastiskt jobb ni alla gör med att ta fram bra produkter som kunderna behöver. Det är viktigt att människor har rätt försäkringar och får pension. Men för att de ska veta vad de ska välja behövs marknadsföring, därför tycker vi att det är roligt att få dela ut marknadsföringspriset här på galan.

 Och bäst av alla på marknadsföring 2011 var If som prisades för sin kampanj Sanningslinjen, som går ut på att nyfikna potentiella kunder kan ringa till riktiga kunder hos företaget och fråga om hur de uppfattat kontakten med If.

–          Det känns helt fantastiskt. Vi har jobbat i ett och ett halvt år med Sanningslinjen och utmaningen har varit trovärdigheten; att få folk att förstå att det är riktiga kunder som ställer upp med sina privata mobilnummer.

–          Det är inte bara fans, utan också folk som har haft negativa synpunkter. 95 procent som ställt upp har varit nöjda, men även de som gett oss en etta i betyg har vi tyckt varit värda att vara med, säger Katarina Neiderstam, kampanjansvarig på If.

Hon var själv skeptisk när hon fick reklambyråns förslag i sitt knä sommaren 2010 och kände att hon inte skulle vilja lägga ut sitt privata telefonnummer på en sajt.

–          Jag tänkte att vi skulle vara nöjda om vi fick ihop 50 personer som ville vara med, men i november 2010 hade 600 kunder anmält sig. Antalet har ökat med 200-300 personer i månaden.

 

Den som vill slå en signal till en If-kund klicka här.

För att se resten av vinnarna på gårdagens gala – se insuranceawards.se

 

/ Redaktör Åsa Berner