Kontor som säljargument

Publicerat den 24 mars 2011 kl. 08:32

Nu gör Skandia bank och försäkring sitt eget conceptstore. På Kungsgatan 28 i Stockholm har Skandia byggt ett kontor i grönt. Det är murgröna, gröna och rosa sittkuddar, mjuka material och ljust trä.
Johan Hopstadius creative director på Skandia berättar att bolaget tidigare varit bra på att skapa bra digitala mötesplatser, men saknade ett riktigt genomtänkt kontor.
– Vi inom bank och finans har varit dåliga på detta. Om man skulle ta bort skyltarna från ett vanligt bankkontor skulle få veta vilken bank de är inne i.
– Det är en av framtidens framgångsfaktorer, att skapa bra mötesplatser både på kontoret och digitalt.
För inspiration tittade Skandia på vad andra i branschen gjort utan att låta sig imponeras.
– Vi tittade inom bank och finans och vi hittade inga bra exempel där man inte förminskade sin egen affär genom att sälja kaffe eller designprylar.
– Därför tog vi hjälp av BVD för att skapa det vi gör i det digitala rummet in real life.
BVD design och varumärkesbyrå.
Det nya kontoret presenterades vid ett frukostmöte i dag.

Grönt är skönt, även på väggen?