»Det är dyrt att vara pionjär«
Försäkringsarkivets konflikt med Folksam utreds av Finansinspektionen.
Ett bolag som ingår i insurtech-trenden är Försäkringsarkivet. Bolaget startades av Mats Famer, Mattias Carlsson och Åke Arén och bland ägarna finns mediekoncernen Gota Media och privata investerare. Affärsidén går ut på att göra kundernas sakförsäkringar överskådliga genom att samla dessa i ett digitalt arkiv med tillhörande information. Det kan handla om hos vilket bolag respektive försäkring är tecknad och när försäkringarna löper ut. Försäkringsarkivet får en digital fullmakt av kunden för att hämta ut informationen om dennes försäkringar från respektive bolag. Försäkringsarkivet kan också konkurrensutsätta försäkringar åt kunderna. Det innebär att de samlar in offerter från olika försäkringsbolag för den efterfrågade sakförsäkringen. Därigenom funkar sidan också som ett slags prisjämförelsesajt. Om en kund köper en försäkring via Försäkringsarkivets webbplats får bolaget ett arvode från det aktuella försäkringsbolaget. På det viset finansieras verksamheten.
– En ökad transparens och förståelse kring ens försäkringar gör folk mer medvetna innan de tar beslut och det måste vara långsiktigt bra för både konsumenter och försäkringsbolag, säger Mats Famer.
Han fortsätter:
– Vi har en omställning i Sverige i teknik och beteende som inte går att stoppa. Konsumenter blir allt mer medvetna och kommer i takt med det att våga vara mer aktiva inom alla hushållsnära områden. Försäkringsarkivet representerar en liten del av den nya samhällsbilden.
För Mats Famer med kolleger är siktet inställt på expansion till utlandet, varför de under året kommer att ta in nytt kapital. Än så länge har dock Försäkringsarkivet, som startades 2014, stött på svårigheter på hemmaplan.
Det har visat sig att flera försäkringsbolag, däribland Folksam, inte lämnar ut den efterfrågade informationen om kundernas försäkringar. Bland annat med hänvisning till att de inte accepterar de digitala fullmakterna. Detta innebär problem för Försäkringsarkivet, eftersom affärsidén faller utan datan om kunderna. Konflikten blossade upp ifjol och har i medierna beskrivits som en David mot Goliat-kamp.
– Min uppfattning är att man inte har rätt från Försäkringsarkivets sida att begära ut dem och vi har lagt ned ganska mycket tid på att se till att vi vet vad kunderna tycker, sade Daniel Eriksson, produktansvarig på Folksam, till Sveriges Radio i mars förra året.
Finansinspektionen utreder ärendet och Försäkringsarkivets Åke Arén hoppas på en lösning.
– Sådana här tjänster kommer att bli allt vanligare. Det måste försäkringsbolagen anpassa sig till. De yngre är ju vana vid att göra allting på nätet och vill ha mer transparens och kundnytta. Så här i efterhand borde vi kanske ha lanserat tjänsten i Norge som förstaland, inte Sverige. Det är dyrt att vara pionjär.
Text: Tomas Nilsson