Gå direkt till textinnehållet
Mats Persson Bergius. Foto: Lunar

»Det blir dyrare att rekrytera nya kunder«

Framtidsspaning Konsolideringen på fintechmarknaden kommer att fortsätta i år. Men bolag med större kundbas kommer att gynnas på bekostnad av nischaktörerna, tror Mats Persson Bergius, Sverigechef på Lunar.

Hur kommer fintechbranschen utvecklas i år?

– Det händer mycket hela tiden i fintech och vi ser inga tecken på att den hypersnabba utvecklingen ska avstanna. En tydlig trend är hur finansiella tjänster vävs in i relevanta produktupplevelser och sammanhang. Att »gå till banken« slutade vi med för ganska länge sedan, men ändå måste du ofta »gå in i mobilbanken« för att utföra bankärenden. Trenden att tjänster flyttar till för användaren mer logiska platser – till exempel att man gör fakturabetalningar från den digitala brevlådan, eller väljer en finansieringslösning direkt i en digital kassa – är bara början.

Framtidsspaning 2022

Vad händer i finansbranschen 2022? Vilka trender kommer vi få se inom fintech, vad blir nästa steg i hållbarhetsarbetet och hur kommer kundmötena att se ut? Finansliv har pratat med tio profiler om hur finansbranschen kommer att utvecklas i år.

 

– I tillägg till detta är vi grymt spända på att se vad som kommer hända när fintech börjar fokusera mer på småföretagens behov. Historiskt har branschen jobbat mycket mot konsument men nu kommer B2B starkt. Det kommer bli ett spännande 2022!

Vilka utmaningar ser du?

– Jag tror att rollen för oss som fintechbolag är att lösa utmaningar snarare än att peka ut dem. Och eftersom särskilt finansbranschen är full av utmaningar – med gammal infrastruktur, tung reglering, och brist på spetskompetens, är det fortsatt mycket för oss fintechs att göra! Men en sak som man behöver fortsätta jobba ännu hårdare på är inkludering, självklart bland anställda, men också sett till vilka kunder vi har. På Lunar bygger vi produkter som förenklar människors ekonomi och förklarar pengar på ett enkelt sätt. Vi har sett hur det uppskattas av yngre personer, men också av de som av olika skäl inte förstår de komplicerade termer som andra banker normalt använder för att beskriva sina tjänster. Här tror vi det finns mycket kvar att göra för att ge alla rätten att sköta sina pengar på ett enkelt sätt.

Lunar köpte ju upp Lendify nyligen, och vi har sett flera konsolideringar på fintechmarknaden den senaste tiden. Är det en utveckling som kommer fortsätta?

– Konsolideringen kommer att fortsätta. Dels för att det är en naturlig process där snabbväxande bolag ser en möjlighet att gasa ytterligare genom att addera kompetens och skala inom ett specifikt verksamhetsområde. Det var vår logik när vi köpte Lendify. Men en till faktor som nu börjar slå igenom är att utvecklingen inom digital marknadsföring, där det blivit svårare att följa kunder mellan olika plattformar och enheter, gör att det blir dyrare att rekrytera nya kunder. Detta kommer gynna de aktörer som har större kundbaser och möjligheter att erbjuda ett bredare och mer relevant tjänsteutbud till fler kunder i sin egen portfölj, på bekostnad av de nischaktörer som vi sett växa stort de senaste åren.

Mest läst

Finansförbundets krönika

"Jag kommer att gå och rösta den 9e juni, och jag kommer välja ett parti som tror på partsmodellen och står upp för demokratin. Genom ett högt valdeltagande ökar vi i Sverige vårt inflytande i viktiga samhällsfrågor", skriver Ulrika Boëthius.
»Gör dig redo för EU-valet«
»Varje bransch som står utan en fackförbundstidning är mer sårbar för korruption, oegentligheter och missförhållanden«, skriver Finanslivs chefredaktör Axel Andén.
Några slutord