Gå direkt till textinnehållet
På jobbet

»Dina kläder förmedlar vem du är på jobbet«

Få bank- och försäkringsbolag har formella klädkoder – däremot finns en hel del förväntningar kring hur anställda ska se ut på arbetsplatsen.

»Vart har klädkoden tagit vägen?« Den frågan dök upp i en banks internchatt och var ställd till bankens vd. Hen som ställde frågan ansåg att det förekom för mycket tatueringar och piercingar på arbetsplatsen.

Stil rör upp känslor. Och om man ska tro vetenskapen så kan stil och klädsel faktiskt förbättra självförtroendet och i förlängningen arbetsprestationen. Hur du ser ut påverkar hur du känner dig, uppfattas och därmed hur du presterar.

Lisa Rogalins stiltips

• Definiera din personliga stil och vad du är bekväm och trygg i.

• Klä dig efter din kropp och se till att ha rätt passform.

• Bygg en garderob långsiktigt och tänk kvalitet före kvantitet.

• Hitta personliga detaljer och accessoarer.

• Vårda dina plagg och ha alltid välputsade skor. Det här är extra viktigt för män att tänka på.

• Tro på din stil och sträck på dig! Kläderna ska spegla dig som person.

Även vissa studenter nyttjar konceptet genom att klä upp sig när det är dags att skriva tenta, just för att poängresultatet blir bättre.

Med dagens öppna kontorslandskap och glasväggar där vi ser det mesta är det kanske också ännu viktigare med stil, för även om inte du har ett kundmöte kanske någon annan har det och ni tillsammans representerar ett varumärke och ett företag.

Finansliv har kontaktat flera banker och försäkringbolag för att höra om det finns någon uttalad klädkod som de anställda ska förhålla sig till. Svaren är nekande, få bolag i finansbranschen har en uttalad klädkod även om man i personalmatsalen kanske kan ana en rådande stil där mörkblått och svart dominerar. Den förväntan som finns är att arbetstagaren ska vara hel och ren med ett sunt förnuft.

Trygg-Hansa drar dock gränsen vid shorts, mjukiskläder och badtofflor av typen »flip-flop« som ska undvikas när man är på jobbet.

Forex Bank har löst stilfrågan genom att ge sina anställda på valutakontoren uniform.

På SEB tillhandahåller man en handbok i hur man möter kund och där har de anställda även fått gå på föreläsning i just stil och hyfs.

Branschen verkar alltså enas i ett sunt förnuft, men att det finns högre förväntningar när man ska representera företaget och möta kunder. Lite lagom svenskt helt enkelt.

Annat var det när den schweiziska banken Credit Suisse kom ut med sin detaljerade 44-sidiga manual som meddelade hur de anställda förväntades att se ut, och inte se ut på jobbet. Kvinnor skulle använda hudfärgade underkläder och vårda sin hårfärg och utväxt. Det gavs även instruktioner för smink och parfymval. Männen blev rekommenderade att klippa sig en gång i månaden, skippa örhängen och använda en viss längd på strumporna. Båda könen råddes att hoppa över vitlök på lunchen. För att signalera trovärdighet och punktlighet var armbandsur att rekommendera.

Lisa Rogalin, som driver NK Personal Shopping, tror inte att liknande regler skulle fungera i Sverige.

Jag upplever samma problematik med »casual friday«. En bank har väl lika många viktiga kunder en fredag som en måndag?

Hon tycker man kan ha riktlinjer för att lyfta lägsta nivån, men inte använda sig av detaljstyrda regler och förbud. Samtidigt är det fortfarande viktigt att följa internationella koder.

– Slipsen kan inte kastas bort eftersom många internationella kunder fortfarande har en annan syn på slips än vad vi har. Jag upplever samma problematik med »casual friday«. En bank har väl lika många viktiga kunder en fredag som en måndag?

Lisa Rogalin har koll på stil och har hjälpt många män och kvinnor från näringslivet och finansbranschen. Stil är ett känsligt ämne och kanske är det just därför hon har konsulterats och varit med i diskussioner kring kläd­koder på olika företag, bland annat banker. Hon uppskattar finansbranschens stil och framhäver att det är viktigt att läsa av de kunder som man träffar. Bäst resultat får man om man hittar en gemensam nämnare som på ett positivt sätt kan representera den anställda och företaget.

Håll dig uppdaterad med Finanslivs nyhetsbrev

Din e-postadress kommer enbart att användas för att skicka ut nyhetsbrev och relevant information som inbjudningar från Finansliv. Du kan när som helst avsluta din prenumeration.

– Jag tycker om grunden och klädkoden i finansvärlden, det är en tacksam stil som ofta är klassiskt strikt med dräkt, kavaj och kostym. Men här är det superviktigt att anpassa stilen med rätt material, moderna snitt, detaljer och vad man adderar till basen. Anställda klär sig olika beroende på var i Sverige man befinner sig och vilka kunder man möter. Man måste känna sig själv, företaget och kunden för att ta fram rätt klädsel.

Varför är klädseln och stilen på jobbet viktig?

– Det handlar om respekt mot dig själv och dina kolleger. Vi klär oss för att representera oss själva och det företag vi arbetar för, i respekt mot kund och för att många gånger skapa ett förtroende. Det är otroligt viktigt i kundbemötande, vid intervjuer och för den sociala tillhörigheten.

Vi klär oss för att representera oss själva och det företag vi arbetar för.

– Kläder är kommunikation, det förmedlar kompetens och uttrycker vem du är. Det är inte en slump att finansvärlden klär sig som den gör och inte som i pr-branschen. Det finns sociala koder var vi än befinner oss. Vi lägger värderingar i hur folk klär sig, vare sig vi vill det eller ej. En kreativ person tänker vi oss ska ha en t-shirt och toppluva, medan en kundansvarig som har hand om pengar ska ha kavaj.

Lisa Rogalin är tydlig med att hennes personliga rådgivning, som börjar med en intervju, inte handlar om att ta fram en ny stil och att på något sätt göra om någon. Det handlar om att lyfta fram den personliga stilen. Hon pratar mycket om förstärkning, framförallt för kvinnor.

– Kvinnor kan förstärka sig själva i sin klädsel i finansvärlden och därmed få mer pondus. Kvinnor vill och kan fortfarande vara kvinnliga men ändå uppnå en viss respekt via klädseln. Alla kan förstärka sig genom klädsel. Många män skulle behöva lägga mer tid på sitt utseende. Män är praktiska och ofta trygga i vad de vill ha. Däremot vill de gärna ha hjälp med vad de ska ha på sig på helger eftersom de tycker casual är svårt när de är så vana att gå i sina kostymer.

Män och kvinnor kan båda lära sig av varandra.

– Män handlar fler plagg vid färre tillfällen, kvinnor småshoppar lite jämt. Här tycker jag att kvinnor ska tänka mer som en man. När man handlar allt vid ett och samma tillfälle får man ihop en helt annan garderob. Man får en helhet och slipper upplevelsen av ett stort hål i garderoben där man inte vet hur man ska kombinera plaggen. Män däremot måste tänka på att använda bättre material och titta på passformen.

Om man vill skaffa sig en personlig stil kan professionell hjälp vara ett tillvägagångssätt. Lisa Rogalin tror att vi i framtiden kommer att använda oss av stylister på samma sätt som vi i dag har börjat anlita personliga tränare.

– Kläder påverkar en människa. Jag vill ge mina kunder en ökad självkänsla och få kunden att sträcka på ryggen. Stil kommer inifrån, det handlar om vad du vill utstråla, förmedla och kommunicera kring dig själv. Det handlar om att ta sig själv på allvar.

Mest läst

Finansförbundets krönika

"Jag kommer att gå och rösta den 9e juni, och jag kommer välja ett parti som tror på partsmodellen och står upp för demokratin. Genom ett högt valdeltagande ökar vi i Sverige vårt inflytande i viktiga samhällsfrågor", skriver Ulrika Boëthius.
»Gör dig redo för EU-valet«
»Varje bransch som står utan en fackförbundstidning är mer sårbar för korruption, oegentligheter och missförhållanden«, skriver Finanslivs chefredaktör Axel Andén.
Några slutord