Gå direkt till textinnehållet
Nordeas kontor i Säffle. Foto: Nordea

Efter misshandeln på Nordea i Säffle: »Det kommer sitta i«

Misshandeln på Nordea i Säffle i slutet av november har skakat personalen. Nu börjar kontoret hoppas på en återgång till vardagen. Samtidigt har händelsen tagit hårt, säger Lasse Nilsson, tidigare tf kontorschef i Säffle. »Det påverkar jättemycket, även de som inte blev utsatta«.

Det var under måndagsförmiddagen sista veckan i november som polis larmades till Nordeas kontor i Säffle, efter att två bankanställda blivit utsatta för misshandel.

Den ena skadades allvarligt, med flera slag mot huvudet. Den andra kollegan fick lindrigare skador efter att ha försökt avbryta misshandeln mot kollegan.

Den misstänkte är en man i 35-årsåldern som tills nyligen ska ha varit kund i banken. Attacken kom efter att mannen påstått att banken »tagit hans pengar« och »fått betalt för att gömma dem«. När bankpersonalen manat till lugn ska mannen ha blivit våldsam, rapporterar VF.

Den här sortens överfall går så snabbt, så du har inte en chans.

Mannen kunde gripas senare samma dag och står nu åtalad för grov misshandel, misshandel och brott mot knivlagen.

Lasse Nilsson är vice regionchef i Nordea i Mellansverige och var tillförordnad kontorschef i Säffle när misshandeln inträffade. Han befann sig på regionchefsmöte i Norrköping när beskedet kom. Efter det gick allt fort.

Lasse Nilsson, Nordea.

– Man hann inte tänka så mycket, det viktiga var att agera. Det hände extremt mycket på några få timmar, säger han till Finansliv.

Krisplanen användes, en direktlinje för krisstöd upprättades med hjälp av en chefskollega som tog sig till kontoret och polis, ambulans och vakt larmades. Efter polisförhör och krissamtal fick personalen hjälp att ta sig hem säkert, då gärningsmannen ännu inte var gripen. Kontoret hölls stängt resten av dagen och även dagen därpå, berättar han.

Snart två månader senare har flera saker ändrats på kontoret. Dörren som tidigare varit öppen för spontana möten mellan klockan 10 och 13 på vardagar har stängts. Delar av kontorsytorna har gjorts om och ett slags internlarm har installerats för att stärka säkerheten.

Läs också

»Vi får hatiska kommentarer varje vecka«

Förutom krisgruppen har banken även kopplat in en lokal kristerapeut i Säffle som stöd, något som varit uppskattat bland de anställda, upplever han. Lasse Nilsson uppger att de drabbade under omständigheterna mår bra och att förhoppningen är att kontoret så småningom ska kunna återgå till vardagen. Samtidigt har händelsen tagit hårt.

– Det påverkar jättemycket, även de som inte blev utsatta. Det kommer sitta i. Vi är en del av Sverige där det har varit ganska mycket rån historiskt, men de har upphört de senaste 10 åren. Vårt systerkontor i Arvika har exempelvis varit med om ett av de grövre rånen i Sverige, vilket alltid finns med en.

Har du varit med om något liknande tidigare? 

– Det har inte hänt, i alla fall inte här i Nordea. Kunder skriker, beter sig illa och kan bli arga. Då får vi be dem att gå ut, vilket de oftast gör. Vi har behövt kontakta Securitas tidigare, men det har aldrig blivit våldsamt.

Lasse Nilsson pekar på att de anställda har bärbara larm och det finns även ett så kallat ”säkert rum” för personalen om situationen blir hotfull. Men trots det är det svårt att helt skydda sig mot risker.

– Den här sortens överfall går så snabbt, så du har inte en chans. Du hinner inte trycka på ett larm, säger han.

Susanne Anderberg är huvudskyddsombud på Nordea. Hon påpekar att det har blivit ett tuffare klimat för anställda som på olika sätt möter kunder.

Susanne Anderberg. Foto: privat

– Det är ett hårdare klimat där ute. Av det jag hör har det blivit tuffare dialoger för personal som möter kund oavsett om det är fysiskt eller via telefon, säger hon.

Misshandeln i Säffle har lett till att Nordea centralt nu gör en total översyn av bankens rutiner och planer vid krissituationer. Översynen väntas bli klar senare i vår och görs partsgemensamt (huvudskyddsombud tillsammans med bankens säkerhetsenhet och representanter från olika delar av banken). En översyn var planerad sedan tidigare, men skyndades på av händelsen, uppger Susanne Anderberg.

– Det viktiga är att rutinerna är tydliga, enkla att hitta och att det är tydligt vilka enheter man ska höra av sig till om en sådan här allvarlig situation inträffar. En del handlar exempelvis om att man inte står ensam i kundtjänst eller träffar kunder själv, utan att det finns kollegor nära som kan gå in om en situation eskalerar.

Har ni hittat några brister i rutinerna? 

– En brist vi har sett är att det inte varit tillräckligt lätt för medarbetare och ledare att hitta aktuell information med instruktioner om vad man ska göra. Även organisationen förändras och då får enheter ibland nya namn, vilket gör att det kan vara svårare att hitta rätt person att kontakta.

Nordea har successivt stängt dörren på allt fler kontor ute i landet. Kan det bli aktuellt att införa en sådan praxis för hela kontorsnätet?

– Den frågan tror jag man får ställa till den som beslutar om affärsmodellen på privatsidan. Men mycket beror på kundbeteenden och så länge ett behov av öppen dörr finns, tror jag det kommer att finnas. Sedan om det blir i samma utsträckning som i dag är svårt att säga.

Mest läst

Finansförbundets krönika

"Jag kommer att gå och rösta den 9e juni, och jag kommer välja ett parti som tror på partsmodellen och står upp för demokratin. Genom ett högt valdeltagande ökar vi i Sverige vårt inflytande i viktiga samhällsfrågor", skriver Ulrika Boëthius.
»Gör dig redo för EU-valet«
»Varje bransch som står utan en fackförbundstidning är mer sårbar för korruption, oegentligheter och missförhållanden«, skriver Finanslivs chefredaktör Axel Andén.
Några slutord