FTF byter namn – utlyser tävling
FTF– facket för försäkring och finans har beslutat att byta namn, och bjuder i slutet av januari in medlemmarna till en tävling där de kan ge namnförslag.
– Vi vill byta namn eftersom namnet FTF tyvärr inte bär sig själv, utan kräver en förklaring. Dessutom upplevs det av flera som omodernt. Det är en kvarleva från det tidigare namnet Försäkringstjänstemannaförbundet.
– I våra undersökningar uppger många att de måste förklara vad FTF står för, att det är konstigt, att det inte funkar och att det inte säger vad vi gör eller vilka vi är. Namnfrågan har varit uppe tidigare, för två år sedan, men vi valde att pausa eftersom vi då insåg att vi i framtiden även skulle behöva en ny visuell identitet. I höstas påbörjades varumärkesarbetet och nu passar namnbytet mycket bättre, säger Annis Prhat, kommunikationsansvarig på FTF.
FTF gick förra våren ut med målet att öka antalet medlemmar från dagens drygt 13 000 till 16 000 år 2020.
– Vi måste bli bättre på att förstå våra målgrupper – särskilt de yngre – och lyssna på deras drivkrafter och behov. Vi behöver också förstå och nå dem som är på väg in i branschen.
Den möjliga risk hon kan se med ett namnbyte är om det nya namnet blir en halvmesyr, att det inte signalerar något nytt eller något alls överhuvudtaget.
– Vi hoppas på ett mer modernt och beskrivande namn, gärna något nytt och som skapar association till vårt förbund. Ett bra organisationsnamn fastnar i minnet. Det är just det vi letar efter, säger Annis Prhat.
Text: Åsa Berner
Foto: Sara Moritz