Hur undviker jag missförstånd när jag jobbar på distans?
Frågor och svar Annmarie Palm svarar på frågor om etikett på arbetsplatsen.
Fråga: Jag jobbar på distans och kommunicerar nästan enbart digitalt, i en intern-chatt, med mitt team och min chef. Hur informell tycker du man kan vara i den typen av kommunikation? Finns det annat jag ska tänka på? Känns som det ibland blir missuppfattningar när vi bara skriver till varandra.
Annmarie Palm: Att många av oss endast kommunicerar digitalt i stor utsträckning numera är ett faktum som också för med sig ett antal utmaningar.
När vi via mejl, mess och chatt utbyter kortfattade meningar utan att se och höra varandras reaktioner uppstår det ofta frågetecken och i en del fall tyvärr även missuppfattningar. Det är exempelvis lätt att kunna misstolka människors korta ton i meddelanden som ett bristande engagemang, när de i själva verket eftersträvar att uttrycka sig i klartext för att undvika missförstånd.
Hur informell du kan vara i din konversation via den interna chatten har förstås att göra med hur kulturen på din arbetsplats ser ut. Är det inte glasklart vilken stil och ton som är okej att använda tycker jag att det kan vara klokt att ni tar upp det som en arbetsmiljöfråga.
Få svar på din fråga
Undrar du något om vett och etikett i arbetslivet?
Mejla din fråga till
redaktion@finansliv.se
Min erfarenhet är att det som några tycker är ett okej sätt att uttrycka sig på kan reta andra, och det utan att de säger till vilket i sin tur skapar onödig irritation bakom kulisserna.
Mitt råd till dig är att du undviker att falla in i en jargong som du själv kanske egentligen inte känner dig bekväm i.
Mitt generella tips till alla er på jobbet är att ni då och då också ställer kontrollfrågor till varandra avseende hur det ni kommunicerar landar. Men använd då gärna exempelvis Teams eller Zoom så att ni både kan höra och se varandra vid dessa viktiga avstämningar.
Svaret gavs i april 2021.