Gå direkt till textinnehållet
Carina Werling Eek och Cecilia Hagström föredrar att träffa kunderna på plats. Här i samtal med ekonomichef Lars Axelsson och styrelseordförande Mats Hilding. Foto: Jonas Eng

Ingenting är omöjligt i Gnosjö

På plats Med samarbete och rätt finansiering har små företag i Gnosjöregionen kunnat växa och bli internationella succéer. »Vi kommer från en regelstyrd värld och då möter du någon där ingenting är omöjligt. Då måste man hitta en gemensam väg«, säger Cecilia Hagström, rådgivare på SEB med företaget Axelent som en av kunderna.

SEB:s bankkontor i Värnamo ligger på tredje våningen på Storgatsbacken 17. Följer man vägen ner mot ån Lagan passerar man både Nordea och Swedbank. 2016 flyttade kontoret upp en våning och lämnade ett traditionellt och slitet bankkontor med en lång bankdisk som många bankkontor såg ut förr. I dag möts man i stället av en liten reception med få sittplatser. Kontoret är inrett i ljusa färger med den obligatoriska ljusgröna SEB-färgen som accentfärg.

Det behövs inget stort väntrum längre. I slutet av 2021 införde bankkontoret i Värnamo tidsbokningar för sina kunder och Cecilia Hagström, senior företagsrådgivare på banken, tycker att det fungerar bra.

– Visst kommer det fortfarande någon och rycker i dörren och då öppnar vi förstås.

Biträdande rådgivare Carina Werling Eek säger att en del kunder tycker att det är lite bökigt att behöva boka tid, men mycket går att lösa utan att kunden kommer in till kontoret.

– I dagens samhälle behöver vi boka tid överallt, så varför inte till banken? Tids- och miljömässigt vinner både kunden och vi på det. Kunden behöver inte komma hit i onödan och vi kan vara bättre förberedda inför ett möte, säger hon.

När kunden kommer in finns det flera mötesrum att välja på i ena delen av kontoret, som är separerade från jobbytorna. Ett rum heter Camilla, med stolen Camilla från Källemo i Värnamo. Ett annat rum heter lilla Åland, med stolar från Stolab i Smålandsstenar.

Kundernas ekonomiska ärenden diskuteras i rum med kända designmöbler från regionen. I rummet Pilaster sitter Källemos hylla på väggen och rummet Eva är inrett med Bruno Mathssons möbler med samma namn. Foto: Jonas Eng

– Det är inte bara ett industrimecka här i regionen utan även ett möbelmecka, säger Cecilia Hagström.

De har tillsammans ett femtiotal kunder. Bolagen är allt ifrån en ensam entreprenör till ett miljardbolag. Industrin är själva navet i regionen och till det knyts många mindre bolag som erbjuder kringtjänster, som bemanningsföretag och ekonomikonsulter.

Entreprenörerna är den gemensamma nämnaren i regionen. I Värnamo finns industri, de stora arbetsgivarna och sjukhuset. Hillerstorp och Gnosjö är kända för sin plåt och ståltråd. Gnosjö är även stora inom automatsvarvning. I Anderstorp tillverkas plast och cirka 60 procent av Sverige plastindustri finns i regionen. Gislaved som förr var en bruksort med stor däckfabrik har mer blandad industri och Smålandsstenar har många stora privatägda bolag. I Gnosjö kommun, en av kommunerna i regionen, är det cirka 5 000 anställda och omsätter 15 miljarder kronor. Inpendling är vanligast från Halmstad, Jönköping och Värnamo.

– Det tar cirka 20 minuter att resa till de olika orterna från Värnamo. Här finns ingen risk för trafikstockning och om det är några bilar i kö i rondellen en morgon är det mycket, säger Cecilia Hagström.

Tre kontor

SEB:s bankkontor i Värnamo ligger på Storgatsbacken 17. Sedan förra året behöver kunderna boka tid för att träffa någon på banken. Foto: Jonas Eng
  • I Gnosjöregionen har SEB kontor i Värnamo, Gnosjö och Anderstorp.
  • De sju företagsrådgivarna i regionen har arbetsplatser på alla tre kontoren.

Hur ofta rådgivarna träffar sina kunder varierar men vissa bolag möter de månadsvis för uppdatering via Teams, utöver två till fyra möten på plats om året. Händer det något speciellt träffas de oftare. När det gäller företagskunder ses de nästan uteslutande ute hos kunden för att få en känsla av bolaget. Och det är inte storleken som avgör antal möten.

– De större kunderna har ofta lättare att få fram material till banken och jobbar redan strategiskt. Mindre kunder kan vi få jaga lite extra och be om kompletterande information, säger Cecilia Hagström.

Carina Werling Eek håller med.

– Ett mindre bolag som omsätter omkring 50–100 miljoner kronor kan ha dotterbolag utomlands, komplicerade betalningslösningar och invecklad valutahandel. Ett miljardbolag kan trots sin storlek ha en enkel affär. Sedan ska man komma ihåg att många kunder i den här bygden har varit små från början och har sedan blivit väldigt stora.

I början av pandemin delades företagssidan upp på de tre bankkontoren i regionen, Värnamo, Anderstorp och Gnosjö, för att undvika att personalen skulle smitta varandra.

– Vår kontorschef tyckte att ett par företagsrådgivare kan väl sitta i Anderstorp i två veckor tills pandemin blåser över. Vi satt där i ett år, säger hon.

Innan det blev klart att det skulle betalas ut bidrag satt de båda företagsrådgivarna i telefonen konstant under två veckors tid.

– Vi ringde våra kunder och våra kunder ringde oss. I början var det många som sa att de inte hade märkt av någon avmattning, men sedan kom nedgången, säger Carina Werling Eek.

Men det blev inte så illa som de befarade.

– Vi är mycket imponerade av hur snabbt bolagen ställde om och bland annat införde arbetstidsförkortning. Planeringen av likviditet kom högst upp på agendan. Det blev något av en kick, för kundtiden är ju den vi älskar och det blev väldigt tydligt att det var det som gav näring, säger Cecilia Hagström.

På väg ut på kundmöte. Cecilia Hagström och Carina Werling Eek har arbetat som företagsrådgivare i Gnosjöregionen i cirka 20 år. Foto: Jonas Eng

Familjeföretagen står dock inför en stor utmaning med generationsskiften.

– Företagarnas barn åker i väg och blir välutbildade och i bästa fall flyttar de tillbaka. Det behövs för många företagare är till åren. Det råder kompetensbrist och en bra cfo går knappt att hitta, säger Cecilia Hagström.

Dags för kundmöte och företagsrådgivarna åker i väg i sin SEB-gröna elbil för att besöka familjeföretaget Axelent i Hillerstorp 20 minuter från Värnamo. Där bor omkring 1800 personer, men under dagtid ökar befolkningen nästan tre gånger med alla som arbetspendlar.

Vissa kunder vill inte skylta med att banken är på besök men Axelent har varit kund i banken sedan länge och har inga problem att den gröna bilen parkerar utanför entrén.

Styrelseordförande Mats Hilding visar stora mängder av inköpt råmaterial som kommer räcka ett tag för tillverkning av nätpaneler. Foto: Jonas Eng

I industrilokalen ligger det material för miljontals kronor prydligt staplade på varandra. Bullernivån är hög och maskinerna arbetar för fullt och kapar rören till rätt längd.

– Vi har god likviditet och därför kan vi köpa in stora mängder råmaterial. Här ligger material för många miljoner för att säkerhetsställa kostnaden framåt. Kriget i Ukraina är en faktor som fått stålpriserna att rusa. Det ni ser här räcker ett tag, säger Mats Hilding, styrelseordförande i Axelent.

All produktion och utveckling sker i Hillerstorp. Materialet till produkten består i stort sett av fyrkantiga rör och ståltråd. Axelent tillverkar nätväggssystem som används för skydd och avdelare inom industri, lager och byggnation. Huvudprodukten, skydd kring maskiner, står för omkring 75 procent av försäljningen. Men den allra första produkten var nätväggar i vinds- och källarförråd för lägenheter som fortfarande är en viktig produkt.

Axelent har ett stort färdiglager som gör det möjligt att nå målet med leverans samma dag som ordern kommer. Stora delar av produktionen är automatiserad och det är 40-tal som arbetar på golvet och tillverkar tusentals nätpaneler per dygn. Runt maskinerna finns bolagets egna nätväggar som skydd.

Ett 50-tal arbetar på lagret och 40 på kontoret. Bolaget har flera tusen kunder och flest finns inom bilindustrin och inom logistik och antal kunder ökar stadigt.

Axelent har egna säljbolag runtom i världen och finns bland annat i Stuttgart, Chicago, Tokyo och Adelaide.

– Tack vare att automatisering har blivit så stort har vi kunnat komma ut i hela världen. En av våra största marknader är Tyskland och vi närmar oss en miljard i omsättning för hela koncernen. Produkten är inte så dyr därför behövs volymer, många kunder och länder, säger Mats Hilding.

Mats Hilding var vd i 20 år, men är nu styrelseordförande och hans dotter Amanda Hilding har tagit över vd-stolen. Axelent är ett familjeföretag och vid millennieskiftet var det fyra ägare, tre bröder och en kusin. Kusinen, Stefan Axelsson och brodern, Johan Axelsson, köpte ut de två äldre bröderna och frågade Mats Hilding om han inte ville bli vd och delägare. Då omsatte bolaget runt 60 miljoner kronor.

– Sedan knallade Folke, Stefans pappa, och jag ner till SEB-kontoret i Gnosjö och bokade möte med Jörgen Ingelsten, en legendar här i regionen. Vi har en idé och vill bygga vidare med Axelent, men då måste du hjälpa oss med pengar och det ordnade han. Det var en kritisk kredit och nu är vi där vi är.

Made in Hillerstorp

 

Maskinen X-line tillverkar tusentals nätpaneler per dygn. Foto: Jonas Eng
  • Axelent tillverkar nätväggssystem som används för skydd och avdelare inom industri, lager och byggnation. All produktion och utveckling sker i Hillerstorp.
  • Huvudprodukten, skydd kring maskiner, står för 75 procent av försäljningen.
  • Första produkten var nätväggar i vinds- och källarförråd för lägenheter.
  • Axelent är ett globalt bolag med säljbolag runtom i världen.
  • Bolaget närmar sig en miljard i omsättning för hela koncernen.

Ni är ett globalt bolag – hur viktigt är det att finnas kvar i regionen? 
– Våra rötter är här plus att vi i Gnosjöregionen är väldigt bra på att försörja varandra med kompetens och kompletterande produkter lokalt. Vi har skapat en dynamik, flexibilitet och en snabbhet i det vi gör och behöver inte vänta på nästa container från Kina.

Axelent gör inte lackeringen hos sig, utan det kör lastbilar fram och tillbaka till lackeringsverkstaden, på andra sidan järnvägen. De åker i väg med olackerade nätpaneler som kommer tillbaka med färg på.

Var kommer Gnosjöandan från? 
– Hela bygden samverkar och hjälps åt. Kyrkan och ett aktivt föreningsliv har gynnat bygden och bidragit till ett socialt engagemang. Vi stimulerar varandra, kan de så kan jag, och vi är inte heller rädda för att arbeta hårt.

Ekonomichefen Lars Axelsson, som inte är släkt med ägarna trots efternamnet, tycker att det är viktigt att ha en lokal bank.

– Banken känner oss och vet hur vi tänker. Det lokala möjliggör att kunna träffas fysiskt, få snabbheten och närheten.

Banken var ett bra stöd under pandemin.

– I april 2020 kom den stora dippen, men efter bara ett par månader vände det upp igen och på helåret blev det knappt en nedgång för oss. Vi hade dialog med banken och kände oss trygga i att det fanns möjligheter att fylla på med likviditeten om det skulle behövas. Vi ville inte hamna i likviditetskris, för ingen visste hur långvarigt det skulle bli, säger Lars Axelsson.

SEB har varit Axelents husbank sedan bolaget startade för drygt 30 år sedan.

– Vi har en kreativ diskussion med olika upplägg och ett ömsesidig förtroende vilket är helt avgörande, säger Mats Hilding.

–Vi måste som bank lita på företagarna och inte bara göra allt »by the book«. Kunskap om kunden och att kunden är transparent gör att vi ibland kan gå utanför ramverket eftersom vi känner kunden, säger Cecilia Hagström.

Företagsrådgivarna lämnar bolaget i Hillerstorp och förbereder sig för nästa kundmöte i Gnosjö. Cecilia Hagström tycker att många entreprenörer de möter är fantastiska människor med inställningen att ingenting är omöjligt.

– Vi kommer från en regelstyrd värld och då möter du någon där ingenting är omöjligt. Då måste man hitta en gemensam väg. Det behövs buffert vilket blev tydligt under pandemin. Det går inte att trycka in en affär med skohornet när solen skiner för att sen bli nervösa när solen går i moln. Vi måste våga vara rådgivare och göra något som håller över tid, säger Cecilia Hagström.

Vad är roligast med jobbet? 
– Det är varierande, utmanande och man träffar så många olika verksamheter. På förmiddagen träffar en rådgivare ett bolag som kanske är nystartat och tittar då på finansieringen och vad vi kan hjälpa till med. Sedan träffar vi någon som har kommit längre och funderar på utlandsetablering och då kan våra kontakter och kontor runtom i världen hjälpa till. På eftermiddagen möter vi en kund som har det motigt och då blir uppgiften för banken att stötta, för att ta sig över puckeln, säger Carina Werling Eek.

Under de senaste åren har det skett stora förändringar i jobbet som företagsrådgivare.

– Att få leda in kunder i hållbarhetsfrågor är en stor förändring. Arbetet har blivit mer regeltungt med all dokumentation som ökat och allt fler lagkrav som ställs. AML är ett exempel och det är också viktigt, men allt som inte är sälj är lite tråkigare, säger hon.

Hur är det att vara företagsrådgivare på en mindre ort? 
– Man är ju inte lika anonym på en mindre ort och jag är SEB-grön även på fotbollsmatchen när barnen spelar. Det är viktigt att hålla på integriteten och att inte diskutera bankaffärer på Ica eller middagar, säger Carina Werling Eek.

– Det är på gott och ont i en liten ort för gör du något bra får man ringar på vattnet. Vissa har också väldigt starka band till sin bank och lämnar aldrig den bank som en gång räddade dem, säger Cecilia Hagström.

Även om kontoret i Värnamo inte sitter på all kompetens är det lätt att få en valutaexpert från Göteborg eller andra resurser inom SEB att komma och hjälpa till.

– De tycker att det är kul att komma till oss och prata med kunderna. Ska man inte jobba i storstad ska man jobba här. Varje kvartal kommer SEB:s prognoschef Håkan Frisén hit och presenterar bankens konjunkturrapport och då bjuder vi in kunder och näringsliv. Bankens prognoschef får även bra input från oss vad som händer i regionen, säger Cecilia Hagström.

Sporrar varandra och hjälps åt

  • GGVV är en förkortning av de fyra kommunerna Gislaved, Gnosjö, Vaggeryd och Värnamo. Området i Småland är mer känt som Gnosjöregionen.
  • Gnosjö är en framgångsrik region för svensk verkstadsindustri och känt för sin Gnosjöanda. Redan på 1600-talet präglades regionen av industri.
  • Kyrkan och ett aktivt föreningsliv har gynnat bygden. I Gnosjöregionen hjälper man varandra med kompetens och kompletterande produkter. Bolagen sporrar varandra, »kan de så kan väl jag«.

Gnosjöandan lever i högsta grad verkar det som. Hur kan ni som bank fortsätta med att bidra till företagsklimatet?
– Det är viktigt att fortsätta vara väldigt intresserad av kunderna och inte gå in med förutfattade meningar, att känna till kundens situation och vilken utvecklingsfas de befinner sig i och finnas där och att försöka hitta spelregler ihop, säger Carina Werling Eek.

– Vi på bankkontoret kommer fortsätta vara aktiva ute i näringslivsföreningarna som exempelvis Gnosjöandans Näringsliv. Gnosjöandan är känd för man hjälper varandra. Om du har mycket att göra hjälper jag dig med min kapacitet. Jag hjälper dig men snor inte din kund för nästa gång hjälper du mig, säger Cecilia Hagström.

Mötet hos Axelent är över och det är dags för nästa kund. Med i bilen ligger en påse med färska bullar för att fira en kund i Gnosjöregionen som det också gått väldigt bra för.