Jag får sena svar på mina mejl – vad kan jag göra?
Frågor och svar Annmarie Palm svarar på frågor om etikett på jobbet.
Fråga: Jag jobbar mycket med mejlkontakt i mitt jobb. Väldigt många av dessa kontakter svarar sent eller aldrig på mina mejl. Hur påminner jag på ett trevligt sätt? Hur många gånger ska man behöva påminna om återkoppling? Vad gör jag om jag ändå inte får några svar?
Annmarie Palm: Detta med bristen på återkoppling är ett stort problem och det som folk verkar reta sig på allra mest. Det är förstås svårjobbat när affärskontakter eller kolleger struntar i att återkoppla eller gör det alldeles för sent. De som slarvar brukar kunna hävda att de väljer att återkoppla om och när det känns prioriterat för dem själva. Det finns oändligt många exempel på när en affär har gått i stöpet, missförstånd har uppstått och irritationen över att inte få svar har växt sig så stor att entusiasmen hos en affärskontakt helt försvunnit. Här pratar vi om vikten av att du själv skapar dig ett personligt gott professionellt rykte.
Men det handlar ju faktiskt även om mer än så. De företag där medarbetarna slarvar med det affärsmässiga uppförandet får förstås lätt ett dåligt rykte – och tänk vad onödigt det är!
Självklart ska du inte gång på gång behöva påminna om att du önskar återkoppling. Mitt tips är att du redan i överenskommelsen med den andra parten är tydlig med när återkoppling ska ske. Se till att gemensamt ringa in när ett svar ska avlämnas och då också gärna på vilket sätt. Är det muntligen per telefon, via mejl eller sms?
Gäller det en offert som du skickat tycker jag att du kan ha med en rad om att du förväntar dig återkoppling inom en viss tid. Folk är rätt bra på att göra som du säger så länge du är tydlig med vad du vill.
De gånger som du ändå behöver säga till om att du inte fått svar kan du med fördel även vänligt meddela hur det påverkar din arbetssituation. Det kan fungera som ett nyttigt uppvaknande hos den som slarvar.
Svaret gavs i mars 2019.