Gå direkt till textinnehållet
Money Week ska lära unga mer om privatekonomi.

Money Week ska lära unga om ekonomi

Den här veckan pågår Money Week i över 130 länder, där barn och ungdomar får lära sig mer om privatekonomi. I Sverige anordnar Finansinspektionen, Bankföreningen och flera banker olika aktiviteter för unga.

Global Money Week är en temavecka som anordnas årligen av organisationen Child & Youth Finance International (CYFI), för att öka ungas kunskaper om privatekonomi. I år anordnas den mellan 27 mars och 2 april. Samtidigt pågår också European Money Week med samma syfte, som anordnas av Europeiska bankföreningen.

I Sverige anordnas flera olika aktiviteter under Money Week. Svenska Bankföreningen och bankernas privatekonomer inledde veckan i måndags med ett seminarium riktat till lärare om hur man ska inspirera och förmedla kunskap om privatekonomi till unga.

Under veckan erbjuder Swedbank och Sparbankerna gratis föreläsningar via Ung Ekonomi och Ung Privatekonomi på olika högstadie- och gymnasieskolor runt om i landet. Även Nordea anordnar gratis föreläsningar på 15 orter via sin utbildning Ekonomipejl. I veckan har Nordea också lanserat NordeaUng, där unga kan få tips och råd om privatekonomi via Snapchat.

Kungliga Myntkabinettet i Stockholm har sitt Pengalabb öppet hela veckan där barn och ungdomar kan testa olika jobb med olika lön och se hur långt pengarna räcker.

Under veckan arrangeras också en tävling för gymnasieelever runt om i landet i ämnet ”Learn, save, earn”, som är temat för Global Money Week 2017. Eleverna ska komma på idéer om hur man bäst lär ut privatekonomi, hur man får unga att börja spara och hur sparandet sedan ska växa. Idéerna laddas upp på Youtube under #MWC2017, och vinnarna utses i morgon, fredag, på Kungliga Myntkabinettet. Tävlingen arrangeras av Finansinspektionen, Ung Privatekonomi, Ung Ekonomi, Unga Aktiesparare, Sveriges Elevkårer, Nasdaq och Kungliga Myntkabinettet.

Förra året deltog 7 miljoner barn och unga i 132 länder i Global Money Week. Drygt 33 000 aktiviteter anordnades av sammanlagt 14 000 olika organisationer, myndigheter och företag.

TEXT: Anna de Lima Fagerlind

FOTO: Istock

Mest läst

Finansförbundets krönika

"Jag kommer att gå och rösta den 9e juni, och jag kommer välja ett parti som tror på partsmodellen och står upp för demokratin. Genom ett högt valdeltagande ökar vi i Sverige vårt inflytande i viktiga samhällsfrågor", skriver Ulrika Boëthius.
»Gör dig redo för EU-valet«
»Varje bransch som står utan en fackförbundstidning är mer sårbar för korruption, oegentligheter och missförhållanden«, skriver Finanslivs chefredaktör Axel Andén.
Några slutord