Gå direkt till textinnehållet
Klarnas kontor på Sveavägen i Stockholm. Foto: Tor Johnsson

»Om Klarna ska outsourca igen kommer vi ställa de jobbiga frågorna«

Tidigare anställda på Klarnas outsourcade kundtjänst på Cypern har larmat om missförhållanden. Både Klarna och Foundever, som driver kundtjänsten, förnekar uppgifterna. Men om Klarna ska outsourca igen kommer Finansförbundet vara med i processen, säger ordförande Ulrika Boëthius.

Nyligen kom larm från tidigare anställda på Foundever i Larnaca, Cypern, om usla arbetsförhållanden. Tidningarna Arbetet och Arbetsvärlden har pratat med flera unga svenskar som fram till nyligen jobbat med Klarnas kundtjänst på Foundever.

Enligt dem jobbar de anställda 48–56 timmar per vecka utan övertidsersättning eller OB-tillägg. Lönen ligger på cirka 1 350 euro i månaden skattefritt, vilket ger en timlön på 67–78 kronor. De tidigare anställda uppger att ett kundsamtal får ta som mest tre minuter, att de inte tillåtits ta med privata ägodelar som telefon in i lokalen, och att de blivit övervakade och klockade vid toalettbesök och att de inte får någon sjuklön men ändå kräver läkarintyg från dag ett.

Läs också

Larm om missförhållanden på Klarnas kundtjänst på Cypern

Outsourcingen av Klarnas kundtjänst skedde i höstas, innan banken tecknade kollektivavtal med Finansförbundet. Formellt kan förbundet inte göra något i frågan, men man kan ta upp det för diskussion, enligt Ulrika Boëthius.

– Det är inte bra för Klarnas image att det kommer fram sådana här uppgifter. De individuella berättelserna är förfärliga. Finansförbundet har ingen insyn i Foundever eller några medlemmar där, men generellt om ett bolag som vi omfattar ska lägga ut verksamhet, då vill vi vara med i processen, säger Ulrika Boëthius.

Ulrika Boëthius. Foto: Alexander Donka

Både Klarna och Foundever förnekar missförhållandena, och säger att uppgifterna i Arbetsvärlden/Arbetet inte stämmer.

I ett mejl till Finansliv uppger Foundever att grundlönen visserligen är 1 350 euro i månaden skattefritt, men att arbetstiden är 40 timmar i veckan och att det finns ett OB-tillägg på 20 procent av timlönen. Foundever uppger att de betalar upp till 10 dagars sjuklön. Företaget bekräftar att de kan begära läkarintyg från dag ett, ifall man »ser ett mönster i den anställdas beteende«.

Att kundsamtalen endast får ta tre minuter är enligt Foundever ingen regel.

»Ett mål sätts med varje uppdragsgivare, och ska vara ett snitt av alla samtal som den anställde gör per dag/vecka/månad. Vissa samtal kommer naturligen ta längre tid än andra, och tvärtom.« skriver Foundever.

I ett mejl till Finansliv uppger Klarnas presschef Amanda Larsson samma sak som Foundever, och skriver:

»I tillägg till ovanstående vill vi även informera om att representanter från Klarnas senior management inom kort kommer att göra ett fysiskt besök på Foundevers kontor på Larnaca, för att säkerställa att de villkor som avtalats efterlevs. Om vi skulle identifiera brister eller områden som behöver förbättras kommer vi genast att vidta lämpliga åtgärder.«

Om Klarna planerar att outsourca flera verksamheter framöver kommer processen att se annorlunda ut, enligt Ulrika Boëthius.

– Om de ska göra något liknande i framtiden så kommer vi finnas där och ställa de jobbiga frågorna. Den första är: finns det kollektivavtal på företaget? Det brukar vara en första kvalitetsstämpel.

Mest läst

Finansförbundets krönika

"Jag kommer att gå och rösta den 9e juni, och jag kommer välja ett parti som tror på partsmodellen och står upp för demokratin. Genom ett högt valdeltagande ökar vi i Sverige vårt inflytande i viktiga samhällsfrågor", skriver Ulrika Boëthius.
»Gör dig redo för EU-valet«
»Varje bransch som står utan en fackförbundstidning är mer sårbar för korruption, oegentligheter och missförhållanden«, skriver Finanslivs chefredaktör Axel Andén.
Några slutord