Per Widemar, vd Ica Försäkring, om 2023
framtidsspaning »Vi behöver förstå hur kostnader utvecklas för att säkerställa att vi sätter rätt pris till våra kunder och har en långsiktighet i vår affär.«
Hur tror du att försäkringsbranschen kommer utvecklas nästa år?
– En övergripande trend vi ser är att konsumenter vill kunna utföra fler tjänster digitalt och vill ha en transparens i hur produkter och priser hänger ihop.
– Inflation och oro i världen kommer leda till att konsumenter i högre grad ser över sin hushållsekonomi. Därför kommer vi se fler konsumenter som jämför och utvärderar olika alternativ.
– Bostads- och bilaffärer kommer att minska under nästa år vilket leder till att branschen kommer att ha mer fokus på att behålla sina befintliga kunder.
12 röster om 2023
- Robert Boije, SBAB
- Pär Ekroth, Swish
- Linus Fugl, Danske Bank
- Claire Ingram Bogusz, Handelshögskolan
- Karin Lundberg, Finansinspektionen
- Lars-Åke Norling, Nordnet
- Annelie Nässén, Forex
- Rasmus Roos, Sparbanken Skåne
- Veronica Wallin Johansson, Handelsbanken
- Per Widemar, Ica Försäkring
- Annika Winsth, Nordea
- Petra Ålund, SEB
Hur ser utsikterna ut för Ica Försäkring 2023?
– Vår ambition är att fortsätta att växa vår försäkringsaffär genom att vara enkla och prisvärda. Inom Ica Gruppen arbetar vi även för att se över och stötta hela hushållsekonomin för våra kunder. Styrkan av att vara en del av Ica-koncernen är att vi kan erbjuda kunderna helhetslösningar för hela hushållsekonomin där våra försäkringar är en viktig del.
Vilka blir de stora utmaningarna?
– Att förstå och hantera utvecklingen av skadekostnaden i en tid med en snabbrörlig omvärld och volatil inflation. Många kostnader inom skadeförsäkring är beroende av inflation, till exempel verkstadspriser och kostnad för hantverkare. Vi behöver förstå hur kostnader utvecklas för att säkerställa att vi sätter rätt pris till våra kunder och har en långsiktighet i vår affär.