Rekordhögt sug för att anställa i finansbranschen
Viljan att anställa inom bank och finans är högre än någonsin tidigare, visar en ny undersökning från Manpower Group. Samtidigt är kompetensbristen fortsatt hög. »Arbetsgivarna behöver se över sina strategier i rekryteringen«, säger Hélène Belin, kommunikationschef.
Efterfrågan på arbetskraft har i år varit större än någonsin inom bank-, finans- och fastighetsbranschen, enligt en arbetsmarknadsundersökning från Manpower Group. Sysselsättningstrenden, eller viljan att anställa, ökade med 39 procent för fjärde kvartalet jämfört med kvartalet innan. Ökningen var högre än rikssnittet som landade på 34 procent.
På branschnivå är det bara it, tech, telekom, kommunikation och media som viljan att anställa är större, upp 45 procent. Parti- och detaljhandeln tangerade efterfrågan i finans- och fastighetsbranschen på +39 procent.
– Det är en jättetydlig signal att det finns en stor efterfrågan på arbetskraft i branschen och vilja att anställa. Vi ser att verksamheterna går bra och att de vill utvecklas och bli fler. Det som också är positivt är att många aktörer nu ser att de behöver få in ny kompetens i takt med digitaliseringen och att bolagen hittar nya affärssegment, säger Hélène Belin, kommunikationschef på Manpower till Finansliv.
Resultatet i undersökningen presenteras som ett index, vilket innebär att det inte går att säga vilka arbetsgivare eller vilka delar av verksamheterna där efterfrågan på arbetskraft är störst, enligt Hélène Belin. Någon prognos för hur efterfrågan för 2023 ser ut finns inte än.
Samtidigt fortsätter kompetensbristen att vara stor, vilket Finansliv skrivit om tidigare flera gånger.
– Det är inte lätt att få tag på den kompetens man efterfrågar. Men arbetsmarknaden och arbetssätten förändras snabbt, inte minst efter pandemin, vilket gör att arbetsgivarna måste ställa sig frågan vad som är »rätt« kompetens framåt.
– Kanske måste företagen ta nya grepp för att skapa den nya kompetensen själva, genom att utbilda den personal man redan har. När man rekryterar kanske det viktigaste inte heller är att ha alla rätt direkt på cv:t, utan att det finns en utvecklingspotential för att ha rätt kompetens i morgon. Där måste arbetsgivarna se över sina strategier i rekryteringen, säger Hélène Belin.