Dubbla hot från rådgivare
Veckans ”uslaste rådgivare” hotade spararen två gånger. Men spararen ska inte nöja sig med att bli hotad! Serien om rådgivare växer vidare tack vare enskilda sparare som berättar om sina erfarenheter.
Häromveckan skulle en sparare flytta sin pensionspengar. För att slippa höga avgifter för kontot, ville hon flytta, till en ny bank. Dessutom var hon nyfiken på några nya fonder, som det gamla pensionsbolaget inte hade i sortimentet. Sagt och gjort ringde hon gamla bolaget och bad dem att flytta pengarna. Men där fick hon tvärnej. De vägrade. För att flytta pengarna krävde de först ”ett fysiskt möte”. Vad skulle hon göra? Jag skulle här föreslå att spraren direkt ta kontakt med konsumentverket eller kommunala konsumentvägledare. Ingen bank eller pensionsbolag får hota sparare och kräva fysiska möten. Det är djup unket och oetiskt. Spararen som är högst beroende av sina lån på en bank, ska aldrig acceptera minsta hot.
Med dålig känsla i magen gick denna sparare i alla fall på mötet. På plats hade rådgivaren bytt fot. Nu blev hon hotad av sin rådgivare att hennes gamla lån inte gick att ha kvar, om hon valde att flytta pensionspengrna. Spararen som är beroende av sina lån, tappade hakan. Får en rådgivare agera så sanslöst? frågar hon sig. Nu har spararen valt att avvakta.
Mitt råd till henne är enkelt: En rådgivare som beter sig så illa, skulle jag själv inte vilja ta i med tång. Jag skulle: 1) Byta till en ny bra lånebank. Det finns massor av bra bolånebanker som vill ha nya bra kunder. Sedan skulle jag föreslå henne att 2) välja en annan bra bank för sparpengarna, som har de där låga avgifterna och de där fonderna hon var ute efter. Även här finns det flera bra altenativ att välja mellan, som inte använder sig av hot. Vilka erfarenheter har du av rådgivare? /Claes Hemberg