Gå direkt till textinnehållet

Miljontals missnöjda

Miljontals svenskar är missnöjda med sin bank. Avgifter och service får mest bottenbetyg. Hela 3 av 4 bankkunder ger sin bank usla betyg, vilket är en ny bottennivå. Och det lär bli värre.

Men är det inte konstigt; Vi jobbar och sliter 2 500 timmar varje år, sedan ger vi bort pengarna till en bank som vi inte alls är nöjda med. Hur går det ihop?

Flera miljoner svenskar använder i dag en bank som de inte alls är nöjda med. Bland de större aktörerna är problemen extra stora. Tre av fyra storbanker får bottenbetyg. De har betyg kring 65, vilket enligt Svenskt kvalitetsindex betyder ”påtagliga problem”. Betyg 60 är direkt ”allvarliga problem” och omvänt är betyget 75 ”mycket nöjd”. Bara en av storbankerna Handelsbanken får det betyget av sina kunder.

BANK-FÖRTROENDET
Annan bank

80

ICAbanken

79

Skandiabanken

75

Handelsbanken

74

Snittbanken

70

SEB

66

Swedbank

65

Nordea

64

Källa SKI

Snittbanken i Sverige har tappat senaste året. Förtroendet faller från betyget 70 till 69, vilket är lägsta nivån någonsin. För snittbanken ser det inte så illa ut. Betyget är närmare nöjd än allvarligt missnöjd. Men landets stora banker ligger närmast alla farligt nära förtroendestupet.

Bankernas stora ras i förtroende gäller mest avgifter och priser, visar undersökningen. Svenska folket tycker bankerna blivit för dyra. De är inte värda det pris de vill ta ut. Bakom denna insikt finns säkert debatten om bolån, där priserna visat sig vara både prutbara och med stora skillnader mellan väldigt lika lånekunder.

Med tanke på att bankerna samtidigt säger att de räknar med att tjäna allt mer på räntor, så lär kritiken tillta ytterligare närmaste åren.

Och då har spararna ännu inte upptäckt priset för dyra fonder, dyra konton och dåliga råd. När denna insikt når svenskarna lär betygen få en rejäl pyspunka. Och har närmar vi oss kärnfrågan. Svenskarnas engagemang för sina pengar har länge varit bekymmersamt lågt. Med bara någon minut av engagemang så kan de förändra mycket.

Samtidigt har servicen fått allt sämre betyg. Bankerna tycks inte ge den service som folk vill ha, utan snarare ger bankerna den service som bankanställda själva tycker passar. Och här kanske är kärnan av problemet. Svenska sparare ställer inte krav på sin bank. Svenska sparare köper banken i säcken och bryr sig sällan om att titta på innehållet. Svenska sparare inser inte att de betalar 10 000-tals kronor i onödan varje år. Det försvinner i dyra bolån, fonder, kontoavgifter mm. I dag har många banker lågprisfonder, konton utan avgifter mm. Problemet är att bankerna inte hjälper spararna till de tjänster som är avgjort bäst för spararna.

Många svenskar skulle kunna ta ledigt från jobbet en månad varje år och ta ut en extra lön av sina sparpengar. Om de bara engagera sig lite.

Bästa bankerna i Sverige enligt svenska folket själva är däremot ”Annan bank”. Detta är inget hemligt recept, utan undersökningen kräver att du har närmare 1 miljon kunder. Bara 500 000 ger inte exakt samma statistiska säkerhet, därför faller en bank med bara 0,5 miljoner sparare bort. Det kan vi tycka är märkligt, men när det gäller nöjdhet med olika inriktningar som sparande, lån mm så lär statistiken ge utrymme för många fler banker. Så mer statistik lär komma.

Vad tycker du om BankSverige?/Claes Hemberg

 

Mest läst

Finansförbundets krönika

"Jag kommer att gå och rösta den 9e juni, och jag kommer välja ett parti som tror på partsmodellen och står upp för demokratin. Genom ett högt valdeltagande ökar vi i Sverige vårt inflytande i viktiga samhällsfrågor", skriver Ulrika Boëthius.
»Gör dig redo för EU-valet«
»Varje bransch som står utan en fackförbundstidning är mer sårbar för korruption, oegentligheter och missförhållanden«, skriver Finanslivs chefredaktör Axel Andén.
Några slutord