Blogg

Dilemmat: Skäms över mina stökiga kollegor

Publicerat den 1 februari 2017 kl. 09:00

”På min arbetsplats sitter vi i någon sorts öppet landskaps-hybrid. Det är lite problematiskt då jag ofta har möten och träffar kunder på kontoret. Jag håller det alltid snyggt för att ge ett bra intryck, men jag har kollegor (som då inte träffar externa kunder) som har jättestökiga skrivbord. Det står tomma läskburkar och ligger papper här och var – även på våra gemensamma ytor. Jag har påpekat flera gånger att man själv får ansvara för att plocka undan efter sig i fika- och mötesrum, men jag kan ju inte gå runt och tala om för folk hur de ska ha det på sina skrivbord. Vad kan jag göra? Jag skäms när mina kunder kommer in och det är så stökigt på arbetsplatsen.”

 

Vad tycker du? Lämna ditt svar i kommentarsfältet nedan – du kan välja att vara anonym (mejladressen du fyller i syns inte). Vi väljer sedan ut de bästa svaren som kommer publiceras i tidningen.

  • Anonym

    Förklara situationen för din chef och be hen att skicka ut ett mail med trevlighetsregler för kontoret. Hänvisa till dina kundmöten – att det viktigt att det är rent och snyggt för helhetsintrycket.

  • /R

    Håller med föregående kommentar om att ni bör ha gemensamma trivselregler för era allmänna ytor på kontoret, men jag tycker inte du kan kräva att dina kollegor ska hålla sina egna skrivbord på ett visst sätt. Låt dem ha det stökigt och fokusera på din egen plats och bidra med det du kan för att hålla de allmänna ytorna snygga. Kanske kan det vara en idé att ha möten externt (om det går), eller i mötesrum?