Kontroll i stället för coachning

–          När folk känner sig övervakade och misstänkliggjorda gör de ofta ett sämre jobb, säger Josefin Deiving, organisationsutvecklare och utbildningsansvarig på FTF.
Mätningar och stress har de senaste åren varit en prioriterad fråga för fackförbundet.

De största bristerna i branschens prestationsmätningar är att man inte använder mätningarna på ett bra sätt, menar Josefin Deiving. Mellancheferna förstår ibland inte vitsen med dem.
– De använder inte mätningarna för att driva utveckling och coacha, utan för att kontrollera.
– Det är inte många personer som svarar positivt på uppmaningen ”Gör bättre siffror!”. Vissa säljare kan gå i gång på mätningar, men det kan bli helt fel för andra yrkesroller, säger Josefin Deiving.

Det var i FTF:s stressundersökning i slutet av 2011 som förbundet uppmärksammade att dess medlemmar var mer stressade än genomsnittet. Främsta källan till medarbetarnas stress i jobbet är att de upplever att de saknar egen kontroll över när arbetsuppgifter ska göras och över arbetstidens förläggning. Att sedan få sitt arbete mätt, på ett sätt som de inte tycker tar in hela bilden, blir ytterligare en källa till stress. 46 procent svarade att de upplevde mätningarna som stressande.
– Mer kontroll framprovocerar negativ stress, ångest och omotiverade medarbetare. Responsen från medarbetarens sida blir att skydda sig, inte ”Å jag ska bli bättre!”, säger Josefin Deiving.
2011 svarade två tredjedelar att de fick sin arbetsinsats utvärderad genom mätningar, så kallad performance management. Men den siffran är mycket högre idag, menar Josefin Deiving.
– Dels är det fler företag som mäter idag, även små bolag, dels är kunskapen bland personalen om att man blir mätt större.

Sjukfrånvaron för försäkringstjänstemän ökade 2013 för andra året i rad, har arbetsgivarorganisationen FAO konstaterat. En annan stor anledning för arbetsgivarna att tänka över sitt sätt att mäta är att de kan styra prestationerna åt fel håll, särskilt om de inte förklarat vitsen med verktyget för sina medarbetare.
– Blir du bara mätt på att lyfta luren, så avslutar du samtalen snabbt, vilket inte leder till nöjda kunder, säger Josefin Deiving.
Jakten på pinnar leder till att ingen tar sig tid för utvecklingsrollen. Att medarbetare lär upp nyanställda är till exempel oerhört värdefullt för arbetsgivaren, men det är något som sällan ger poäng.
– Det är ett så kallat mjukt värde, som är svårt att mäta.
FTF och FAO kommer i höst att ha en gemensam workshop om mätningar.

Text: Åsa Berner

#Finansfredag

Finanslivs redaktörer Aron Sigblad och Anna de Lima Fagerlind om det senaste som hänt i finans- och försäkringsbranschen, vilka trender som påverkar branschen och vad Finansliv har på gång just nu. Nytt avsnitt varje fredag.
Se veckans avsnitt
Nästa onsdag kör vi Finanslivfrukost med karriärcoachen Ewa Helander. Till frukost har vi inte hört något om att det bjuds på leverpastej, däremot serveras bland annat surdegsfrallor, chiapudding, nybryggt kaffe och juice såklart! Länk i bion.
I varje nummer av Finansliv har vi med en Spotifylista skapad av en branschprofil. Vems lista skulle du vilja ta del av?
Illustrationer av @lotta_sjoberg i #finansliv ✂️✂️ #metoo #klipput #påjobbet
Boka årets första Finanslivfrukost redan nu så slipper du göra det sen. ☕️
Följ @Finansliv på Instagram