Gå direkt till textinnehållet

Chefslunch 2011

Plats ---
Tid 10 november 2011, ---
Pris ----:- exkl. moms

 ”En bransch i dissonans”

-Det första som händer när en kris närmar sig är att folk distanserar sig och börjar peka finger. Jag har den senaste tiden ägnat extremt mycket tid till intern dialog, för nu börjar krisen, som är skrämmande, komma nära. Det gäller att våga ha samtalen nu, både med kunder och medarbetare. För mig är det viktigt att leva Swedbanks värderingar som är ”öppen”, ”enkel” och ”omtänksam”.

Det sade Swedbanks vd Michael Wolf på Finanslivs chefslunch i dag. Temat var värderingsstyrt ledarskap, ett ämne som lockade ett 70-tal chefer från bank- och försäkringsvärlden till Grand Hotel i Stockholm för lunch och diskussioner. Swedbank har, som bekant, sedan några år styrt om skutan och vill tillbaka till sina rötter. Men Michael Wolf menar att hela branschen är i dissonans med omvärlden.

-Är vi grundtrygga med bostadspriserna? Håller vi med kunderna som tror att priserna ligger fast eller stiger? Branschen har byggt upp en luftkudde som vi måste låta luften pysa ut ur. Vågar vi inte förstå det är vi illa ute, sade Wolf och hänvisade till sina erfarenheter från Baltikumsatsningen.

Andra banker har gått till finansmarknadsministern och klagat på de hårdare kapitalkraven för banker som ska införas. Swedbank har i stället rustat sig och stresstestat sina beräkningsmodeller, också för extrema händelser – som 16 procents arbetslöshet i Sverige eller bopriser som sjunker med 30 procent.

-Vad händer om den ena parten i en familj blir arbetslös? Vi måste få en gemensam syn och skydda både kunden och den egna banken genom att ha kapital som klarar en sådan situation, sade Wolf.

Som en följd av resonemanget ställer Swedbank högre krav på sina bolånekunder och har därmed radikalt minskat sin andel av bolånemarknaden. Från runt 30 procent i maj 2009 till dagens 8 – 12 procent. Ingen enkel match när kontorsrörelsen är inställd på att sälja, sälja och knappast gillar att se affärerna gå till konkurrenterna.

-Tror ni att vår kontorsrörelse älskade mig? Det är bussvårt att gå sin egen väg och jag har varit extremt ifrågasatt, sade Wolf som ser till att alltid vara tillgänglig – ytterligare ett viktigt värdeord i Wolfs värld.

Han bloggar varje dag och tycker att ett större samtal behövs om såväl bolån som framtida pensioner och vilka avkastningskrav marknaden har. Själv bidrar han genom att föra ut diskussionen till kunderna och samhället, nyligen genom att medverka i en av tv-sofforna, – bland annat ihop med Maria Montazami.

-För fyra månader sedan tog vi bort vår gamla vision och vår budget. Det gör det lättare för oss att förhålla oss mer till här och nu.  Vi vill ha in mer sunt förnuft i de beräkningsmodeller vi ibland följt  utan att ifrågasätta, sade Wolf.

Att det finns oändligt många värdeord som kan ha olika tyngd för medarbetare och chefer visade sedan ledarutvecklaren Jeanette Gardner. Hon menade att hur man lever upp till sina värderingar slår direkt på resultatet, och att det därför är viktigt att definiera dem tillsammans. Läs mer om värderingarnas betydelse i det fullmatade nummer av Finansliv som kommer nästa vecka. / BrittMari

 

Dela eventet