1/10 har körkort
Av svenska bankbranschens 100 000 anställda är det endast 9 200 som har rådgivningslicensen. Har din rådgivare det?
Sedan 2001 har svenska bankbranschen talat om körkort för rådgivare. Men endast 1/10 bankanställd har tagit det så kallade rådgivningskörkortet, eller på facksvenska: Swedsec-licensen. Är körkortet så oviktigt att inte fler behöver det eller umgås svenska bankanställda inte med sparare?
1/10 tycker jag är häpnadsväckande få. Är det så att 90 procent inte har kontakt med sparare. Det tycker inte jag är en ursäkt. Den kunskap som körkortet handlar om är baskunskaper, allmänbildning samt vett och etikett i kontakten med sparare och pengar. Bara du jobbar på bank, fond- eller försäkringsbolag så är det lätta att glida in på de här frågorna.
Provet är riktigt bra. Att läsa på om aktuella perspektiv på räntor, obligationer, penningtvätt… är sådant som närmast 100 procent kommer i kontakt med. Det är nyttigt, skapar kritiskt tänkande och gynnar sannolikt spararna.
Nu kostar det tid att genomgå utbildningen. Men ska branschen verkligen fånga upp den utbredda okunskapen bland sparare, så är det en bra om vi först fångar upp okunskapen i de egna leden. Det ökar om inte annat trovärdigheten att ens tala om goda råd.
Innan novembers utgång ska alla med rådgivningskörkort uppdatera sin kunskaper inför 2012. Årets prov fångar upp vår tids aktuella frågor som företagsobligationer, bankkris, robothandel och penningtvätt.
Jo, jag klarade testet i år igen. Puh. Det är alltid några frågor som är snåriga och lätta att missförstå. Precis som det verkliga livet.
Har du frågat din rådgivare om körkortet? /claes hemberg