8 mdr i soptunnan

Alla svenskar samlar tomglas, men att välja billiga fonder gör bara 1 av 100 svenskar. För folkbildningen saknas. Och det ser inte ut att bli bättre. Däremot laddar nu bankbranschen upp och når snart 1 000 mdr i reklam varje år.

8 miljarder i reklam har svenska banker och försäkringsbolag senaste tio åren bombarderat de svenska spararna med. Stödet till svenska konsumenter för att möta reklamen är däremot mest erbarmlig. Bara 5 miljoner kronor per år går till folkbildning. Trots att politikerna nu ökar folkbildningen är styrkeförhållandet 100 mot 1. Och nu väntas flytträtts-reklam pressa konsumenterna ytterligare.

Varje år senaste tio åren har branschen lagt över 800 miljoner kronor i reklam. TV slukar mest men också annonser i tidningar kostar snabbt stora pengar.

Samtidigt har svenskarna till sitt stöd fått folkbildning för 5 miljoner kronor per år. Styrkeförhållandena är erbarmbliga. Bakom satsningen på folkbildning lägger Finansinspektionen sedan tio år ett antal miljoner kronor varje år. De utbildar fackliga oganisationer, är ute på skolor och i stat och kommun.

I nya budgeten ökar Finansmarknadsministerna budgeten till 7 miljon kronor. Det är fortfarande mindre än 1 procent av det som bankvärlden lägger på reklam varje år.

Reklammiljarderna   (msek)
AMF

1393

Länsförsäk

1072

Nordea

1038

Swedbank

1046

SEB

727

Skandia

582

Folksam

513

Alecta

376

SPP

338

KPA

338

Danske   Bank

199

Handelsbanken

149

Nordnet

185

Avanza   Bank

78

Summa   10

8034

Källa   IUM Mediafakta

Varje år senaste tio åren har branschen lagt över 800 miljoner kronor i reklam. TV slukar mest men också annonser i tidningar kostar snabbt stora pengar.

Samtidigt har svenskarna till sitt stöd fått folkbildning för 5 miljoner kronor per år. Styrkeförhållandena är erbarmbliga. Bakom satsningen på folkbildning lägger Finansinspektionen sedan tio år ett antal miljoner kronor varje år. De utbildar fackliga oganisationer, är ute på skolor och i stat och kommun.

I nya budgeten ökar Finansmarknadsministerna budgeten till 7 miljon kronor. Det är fortfarande mindre än 1 procent av det som bankvärlden lägger på reklam varje år.

Dessutom har banker och pensionsbolag i Sverige 50 000 anställda som varje dag säljer bankvärldens produkter. Här har finansinspektionen anställd 2-3 personer som håller i folkbildningen.

Och närmaste åren med flytträtt på pensionspengar kommer reklamsatsningarna från bankvärlden öka ytterligare. Och det gäller stora pengar, stora pensionsbelopp, som påverkar svenskarna många årtionden framöver.

/claes hemberg

 

 

publicerad
21 september 2012
Nytt nummer av #finansliv ute! Vi har intervjuat Emma Glennow på @marginalen_bank och vi skriver naturligtvis också om hur branschen och de anställda har det under coronakrisen. Foto: @ylvasundgren
Tyvärr måste vi ställa in Finansloppet 2020. Mer info på finansliv.se
Vi har intervjuat Åsa Nilsson Billme, mångfaldschef på @nordea_sverige Nu på finansliv.se Foto: Ylva Sundgren.
Vi vill jobba hemma! #finanslivs undersökning visar att en majoritet av bankanställda vill ha möjligheten att jobba på distans. Varför? Läs mer i årets första nummer! Foto: @donkadoo
Nu kommer ett nytt nummer av #finansliv Läs bl.a. om: ➖Robotarna på @marginalen_bank ➖Intervju med @johannakull ➖Besök på @nordea_sverige i Uppsala ➖Intervju med Sean George, hedgefondförvaltare Foto: @donkadoo
Följ @Finansliv på Instagram