8 mdr i soptunnan
Alla svenskar samlar tomglas, men att välja billiga fonder gör bara 1 av 100 svenskar. För folkbildningen saknas. Och det ser inte ut att bli bättre. Däremot laddar nu bankbranschen upp och når snart 1 000 mdr i reklam varje år.
8 miljarder i reklam har svenska banker och försäkringsbolag senaste tio åren bombarderat de svenska spararna med. Stödet till svenska konsumenter för att möta reklamen är däremot mest erbarmlig. Bara 5 miljoner kronor per år går till folkbildning. Trots att politikerna nu ökar folkbildningen är styrkeförhållandet 100 mot 1. Och nu väntas flytträtts-reklam pressa konsumenterna ytterligare.
Varje år senaste tio åren har branschen lagt över 800 miljoner kronor i reklam. Tv slukar mest men också annonser i tidningar kostar snabbt stora pengar.
Samtidigt har svenskarna till sitt stöd fått folkbildning för 5 miljoner kronor per år. Styrkeförhållandena är erbarmliga. Bakom satsningen på folkbildning lägger Finansinspektionen sedan tio år ett antal miljoner kronor varje år. De utbildar fackliga oganisationer, är ute på skolor och i stat och kommun.
I nya budgeten ökar Finansmarknadsministerna budgeten till 7 miljon kronor. Det är fortfarande mindre än 1 procent av det som bankvärlden lägger på reklam varje år.
Reklammiljarderna (msek) | ||
AMF | 1393 | |
Länsförsäk | 1072 | |
Nordea | 1038 | |
Swedbank | 1046 | |
SEB | 727 | |
Skandia | 582 | |
Folksam | 513 | |
Alecta | 376 | |
SPP | 338 | |
KPA | 338 | |
Danske Bank | 199 | |
Handelsbanken | 149 | |
Nordnet | 185 | |
Avanza Bank | 78 | |
Summa 10 | 8034 | |
Källa IUM Mediafakta |
Varje år senaste tio åren har branschen lagt över 800 miljoner kronor i reklam. TV slukar mest men också annonser i tidningar kostar snabbt stora pengar.
Samtidigt har svenskarna till sitt stöd fått folkbildning för 5 miljoner kronor per år. Styrkeförhållandena är erbarmbliga. Bakom satsningen på folkbildning lägger Finansinspektionen sedan tio år ett antal miljoner kronor varje år. De utbildar fackliga oganisationer, är ute på skolor och i stat och kommun.
I nya budgeten ökar Finansmarknadsministerna budgeten till 7 miljon kronor. Det är fortfarande mindre än 1 procent av det som bankvärlden lägger på reklam varje år.
Dessutom har banker och pensionsbolag i Sverige 50 000 anställda som varje dag säljer bankvärldens produkter. Här har finansinspektionen anställd 2-3 personer som håller i folkbildningen.
Och närmaste åren med flytträtt på pensionspengar kommer reklamsatsningarna från bankvärlden öka ytterligare. Och det gäller stora pengar, stora pensionsbelopp, som påverkar svenskarna många årtionden framöver.
/claes hemberg