Ekonomi allt viktigare
Du kan vara duktig på datorer, rör eller kartor. Det mesta kan bli ett företag. Men ska det överleva så krävs något mycket mer. Detta handlar en bok om jag just läst: Hönshuset, eller som den heter på svenska The Henhouse. Den passar också utmärkt för den som vill förstå företagande eller ser sin egen ekonomi som ett spännande företag.
Att vara företagare är att i första skedet hitta sin idé och få igång den. Men sedan infaller plötsligt ett helt annat skede i bolagets historia. Nu påverkas bolaget inte bara av kundernas köpvilja utan även av valutor, räntor, lager, intäkter och allting framstår som en stor balansgång.
Här behövs plötsligt en helt annan karaktär än den idégivande inspiratören som startade sitt kära företag. I den här fasen behövs ordning, kontroll, avvägningar och nogsamhet. Det kanske inte alls låter lika lockande eller roande, men det finns många människor som roas av denna petighet.
Och den petige person behövs. För i en värld där många liknande företag finns med på spelplanen blir det en kamp mellan likar. Och då är det hårfin skillnad mellan fall och framgång.
Om detta handlar Ulf Egestrands bok The Henhouse, där vi får följa en hönsbonde som lär känna sina höns, sin lada, mat, kontater och gödsel med helt nya ordvalörer. Han blir sin egen ekonomichef skulle en kunna säga.
Ulf Egestrand har arbetat med finanser och ekonomi 40 år. Senaste året däremot har han heltid jobbat med sin bok, som blivit en prisbelönt storsäljare i USA. Nu reser ha mest runt och föreläser och stödjer företagare i sina egna hönshus.
/Claes Hemberg