Gå direkt till textinnehållet

Ny konsument-riddare

Konsumenternas rätt på nätet, står i fokus i en ny utredning. Utredaren en är aktie- och fondproffs. Det bådar gott. Och hon nämner redan särskilt ”komplexa tjänster”.

På förmiddagen träffade jag Elisabeth Tandan, tidigare vd Aktiespararna, som ska utreda ”framtidens stöd till konsumenten”. Första utredningen på området senaste tio åren. Tandan ska se över dagens stöd och föreslå nya metoder. Om tio månader ska utredningen vara klar.

”Vi konsumerar har idag via många nya digitala kanaler. Det påverkar såväl kunskapen som själva skyddet”, säger Tandan.

Hur mycket av utredningen som ska fokusera på privatekonomi, vill Tandan, idagsläget inte förutspå.

”Det behövs mer stöd för de mer komplexa tjänsterna, som att välja sina pension.” Något mer om finansiella tjänster säger hon inte dagsläget. Under hösten ska hon först samla in material.

Tandan påpekar att konsumenterna idag ofta inte vet vart de ska vända sig. Själv har hon sökt konsumentvägledning bara en gång. ”Jag vände mig till konsumentvägledningen i min kommun. Då upptäckte jag att det inte fanns någon.”

Tandan ska föreslå lämpliga metoder för att nå fram till konsumenterna och se till att de får ”effektiv och likvärdig vägledning. Och det ska gälla för alla konsumenter i hela landet.”

Vad tycker du Tandan ska sätter tänderna i? /claes hemberg