Parfym kan dölja dynga…

Nu kommer snart färska siffror från bolagen. Inga vinstvarningar har vi hittills hörts. De borde vara här nu om de ska ut. Avsaknaden brukar vi tolka som positivt. Andra bolag använder rapporterna för att sprida dimridåer – som parfym för att täcka doften av dynga. Välkommen till rapportfloden.

Kl 0915 idag: Getinge vinstvarnar: https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2013/10/08/getinge-vinstvarnar.html

 

Inga vinstvarningar kan låta som en positiv signal. Men sanningen är att få bolag lämnar vinstvarningar, även när de borde. Därför är tystnaden inget att lita på. Istället dyker det i varje rapportflod upp ett antal bolag som borde ha varnat.

Bolagen ska vinstvarna, när ett deras siffror i den kommande kvartalsrapporten avviker kraftigt från förväntningarna. Det säger reglerna. Syftet är att omvärlden ska ha rimlig bild av bolaget. Bolag ska inte ha rätt att tjuvhålla på kallsupar och eldfacklor för att sedan hälla ned dem i rapporterna. Det skulle innebära allt för stor läckagerisk och osund börsinformation. Ett jämt och korrekt flöde är mottot.

 

Riktmåttet är att om rapporten skickar iväg kursen mer än 10%, upp eller ned, så har bolaget misskött sin informationsplikt. Och de får en plump i protokollet. Det säger börsen. Men mer än så händer tyvärr inte. Fortkörningen passerar närmast ohörda. Få får böter. Och detta kanske är orsaken till att vinstvarningar sällan sker större skäll.

Det går att tolka som att bolagen är duktiga på att gajda analytikerna. Men nej, kritiken kring vinstvarningar tar vi inte på tillräckligt stort allvar. Några rejäla böter och bolagen skulle sannolikt göra det bättre.

 

Några bolag har här en medvetet arbete för att omvänt överraska positivt i rapporterna. Det är smart för det skapar en positiv stämning kring bolagens siffror. Hexagon och Elekta är några av de som jag spontant kommer att tänka på. Men ta det inte som sanning. De har också misslyckats ibland.

 

Sedan finns det bolag som trixar med rapporterna och kursen kan sticka iväg 20 procent under rapportdagen. Men där finns ofta en mer konkret orsak. Då har ofta bolagen släppt heta nyheter i själva rapporterna: Det gör det för att få uppmärksamhet, men är också emot själva idén med rapporterna. Rapporterna ska vara tillbaka-blickande. Och med några få prognoser om närmaste kvartalet. Men bolagen ska inte lista nya avtal, samarbeten eller uppfinningar. Nej, de ska ut direkt. Dyker dessa upp först i rapporten skulle jag direkt misstänka att de användas för att sminka över senaste kvartalets gamla fadäser. Så se upp för kvartalsrapporter med heta nyheter. Det kan vara rapportparfym som ska dölja dofta dynga.

 

Vad letar du efter i rapportfloden?/claes hemberg

publicerad
8 oktober 2013
Nytt nummer av #finansliv ute! Vi har intervjuat Emma Glennow på @marginalen_bank och vi skriver naturligtvis också om hur branschen och de anställda har det under coronakrisen. Foto: @ylvasundgren
Tyvärr måste vi ställa in Finansloppet 2020. Mer info på finansliv.se
Vi har intervjuat Åsa Nilsson Billme, mångfaldschef på @nordea_sverige Nu på finansliv.se Foto: Ylva Sundgren.
Vi vill jobba hemma! #finanslivs undersökning visar att en majoritet av bankanställda vill ha möjligheten att jobba på distans. Varför? Läs mer i årets första nummer! Foto: @donkadoo
Nu kommer ett nytt nummer av #finansliv Läs bl.a. om: ➖Robotarna på @marginalen_bank ➖Intervju med @johannakull ➖Besök på @nordea_sverige i Uppsala ➖Intervju med Sean George, hedgefondförvaltare Foto: @donkadoo
Följ @Finansliv på Instagram