Gå direkt till textinnehållet

Sila snömoset

Snömos och luftpastejer från småbolagen döps ofta till ”pressmeddelanden”. Detta lurar mer än det hjälper. Därför har jag slutat läsa pressmeddelanden från många småbolag. Jag har istället en effektiv sil för att slippa de värsta bladdret. Använd den du med.

De större bolagen vet hur de ska föra sig. De skickar bara ut pressmeddelanden när de verkligen har något att berätta. De inser att skräp sänker deras anseende. Efteråt kan deras aktiekursen gå upp eller ned 2-3 procent. Förändringen är ett bevis på att det i materialet fanns nya viktiga data.

Men baksidan av pressmeddelande-kvarnen är de småbolag som skjuter ut nyheter som de satt på varsin snökanon. Ja, det är mest iskallt tjafs som kommer ifrån många småbolag. Att klä det i nyhets-skrud och döpa det till pressmeddelande är närmast ett hån mot alla sparare. Tyvärr lurar det också sparare att köpa aktierna på värdelösa luftpastejer.

Att vi sparare reagerar spär dessvärre på dessa småbolags-vd:ar till en farlig loop och de skickar ut ännu mer ovidkommande bladder. De kan berätta om ”ett nytt kontor öppnar i Säffle”, ”ny chef i laboratoriet”, ”nominerad till xyx”… interna angelägenheter som inte börsen egentligen bryr sig om. Men eftersom privatpersoner luras med på karusellen och köper på beskeden så fortsätter deras snömos spruta.

Därför behöver privatpersoner en rustning mot småbolagens snömos-kanoner.

– Agera inte på pressmeddelanden (särskilt från småbolag)

– Vänta in nyhetsbyråerna. Citerar de så kan informationen ha bäring, men vänta helst till:

– Då erkända analytiker skriver och du får en professionell bedömning.

Bolagen har förstås dyra rådgivare. I de här frågorna. Men de är inte mycket värda. De tjänar antagligen mer pengar ju mer som bolagen skickar ut. Nej, det finns inget farthinder på småbolags-vd:arna. Lägg märke till hur sura nyheter tar lång tid att nå ut… och läs hellre riktiga analyser. Då gör vi sannolikt både bättre affärer och får en lugnare kursutveckling på börsen.

Vilket bolag tycker du skriver bäst och mest intressanta pressmeddelanden?/Claes Hemberg

 

Mest läst

Finansförbundets krönika

"Jag kommer att gå och rösta den 9e juni, och jag kommer välja ett parti som tror på partsmodellen och står upp för demokratin. Genom ett högt valdeltagande ökar vi i Sverige vårt inflytande i viktiga samhällsfrågor", skriver Ulrika Boëthius.
»Gör dig redo för EU-valet«
»Varje bransch som står utan en fackförbundstidning är mer sårbar för korruption, oegentligheter och missförhållanden«, skriver Finanslivs chefredaktör Axel Andén.
Några slutord