Skilj på råd och sälj
Just nu har Finansliv bjudit in till en eftermiddag om råd på banken. Men finns det goda råd, så länge vi har allt mer obegripliga produkter och sparare med alltför lite kunskaper och engagemang. Då är råden blott knorren på… spargrisen. Nej, branschen måste vara mogen att skilja på råd och sälj. Och mät inte råden utifrån avkastningen och inte antalet fällningar (noll).Finansliv har gjort en diger undersökning om bankfolkes syn på rådgivning. Jodå, bankfolket tror på råd, även om säljhetsen ibland sätter in. Och här och nu ska det diskuteras rådens rätt och fel. Banker är naturligtvis gärna stolta över sina rådgivare. De är ju bankens ansikten och säljkanal. Men det senare vill bankcheferna sällan tala om. Istället ger en bankchef exemplet att ”vissa år gör vi ingen omallokering”. Och det skulle vara exempel på ett råd och inte sälj. Men snälla, tänker jag, att stanna kvar i en dyr fond är fortfarande ett lika dåligt sälj som att nysälja samma råd.Men bankchefer talar gärna om långsiktiga relationer. Vissa ord haglar oftare än andra. ”Professionella kundmöten” och ”trovärdighet” och ”långsikita relationer”. Och allt fler banker talar om att öka antalet kontor och rådgivare – för det är så de kallas – bankens säljare.Men så länge banker mäter sina rådgivare i säljtävlingar, så måste också säljare vara rätta yrkestiteln. Banksäljare kanske inte låter lika snyggt som bankrådgivare, men det är betydligt mer sant. Och rätt titel kan väcka spararna att ställa sig lite mer på tå, vara mer kritiska. Och det är ett engagemang som spararna såväl behöver. Då kan utvärderingen av råden, rådgivarna och rådgivningslagen plötsligt bli lite intressant att följa. Nu är detta sälj och råd en egen ankdam, långt bortom konkret sparnytta.Eller om nu bankerna är så stolta över sina rådgivare. Varför tar de då inte betalt för råden, ett efter ett? Nej, det är dags att ge rådgivarna sitt rätta namn. För det finns inga gratisråd, vare sig på bilaffären eller bankaffären. Och sluta sukta de arma spararna med gratisråd.Nej jag blir allt mer övertygad: bankrådgivare på banken borde förbjudas. Ska en rådgivare ge råd måste de sitta på objektiva rådgivningsföretag, med ett fullständigt utbud. Och ta betalt för varje enskilt råd. Annars luktar det gratisråd-hyckleri, även om inte spararen någonsin har näsa nog att känna lukten, så är det gratis som lockar så moraliskt fel./c