Sparare frustrerade på banken
8 av 10 bankanställd har någon gång blivit hotade, visar färsk statistik. Det låter hemskt, men är också en viktig signal till bankvärlden. Spararna skriker inte i första hand hot, utan efter hjälp.
Att vi lever mer stressad värld kan inte ha undgått någon. Samtidigt ställs allt fler krav på att vi ska välja, välja och välja. Det gäller som bekant allt från el-, tele-, tv-bolag och skola till sjukvård och olika banktjänster.
Och alla valen är något vi inte kommer undan ifrån. Om vi för 100 år sedan kämpade för att tjäna pengar så lever vi i dag en värld där valen blivit den höga och tidskrävande tröskeln. Det är i valen vi kan förlora men också tjänar pengar. Det kan vi inte blunda för. Och här är banken ett viktigt vägskäl.
För när denna moderna konsument kommer in på banken blir hon lätt minst sagt förvirrade. Banktjänster är ofta svåra och komplexa och dessutom med prislappar som anges i procent. När vi vet att majoriteten av svenskarna inte kan räkna procent. Inte konstigt att folk blir frustrerade på banken. Dessutom går det upp för att fler sparare att pengarna på banken kan kosta väldigt mycket pengar, utan att spararen själv vet om eller märker det. Och den som inte har öronen på skaft kan plötsligt tvingas jobba 3-4 år till för att råd att i pension. Inte konstigt att sparare är nervösa, spända och känsliga, när de tar kontakt med banken.
Och det gäller inte bara bankkontoren, utan sajter, telefonsamtal, mejlkonversation, sociala medier, bloggar mm. Det är inte lätt för dagens sparare att få ihop bilden till ETT eller TVÅ konkreta råd. Istället får hon en hink med siffror och fackuttryck över sig.
Detta urskuldar inte en människa att hota en annan. Inte heller på banken. Men jag tror att bankvärlden har en lång hemläxa att göra när det gäller att förklara vad som sker på banken, både före och efter klockan tre. På Avanza Bank är det 1 möte per år av 100 000-tals olika kontakter på mejl, telefon, sociala medier och på sajten, som vi polisanmäler som ett hot. Sedan finns det förstås många fler kontakter där missförstånd och missnöje kommer fram, som kräver en hemläxa hos oss.
Det viktiga är vi på banken inte bara förstår att vi ansvarar andra människors pengar, utan förstår att det är deras liv vi arbetar med. Människor lägger ned sitt liv för att tjäna pengar och få friheten att själva välja vägarna i sina liv. Så är pengar långt mer än bara pengar. Pengar är drömmar, idéer, frihet, svett och tårar. Inte konstigt att sparare blir frustrerade på banken.
Hur vill du bli bemött på banken?/claes hemberg