Stadium väljer tyska
I dag mötte jag Stadiums Tysklandschef, praktiserande på en butik i Malmö. Hon ger en inblick i hur Sverige kan slåss på en arena, mot tyska och många andra bolag, på ett sätt som få av oss svenskar inser. Hon ska nu visa vägen i Tyskland. Både för ett svenskt bolag och för kvinnliga chefer. Kombinationen kan slå mycket väl ut, menar hon. Och jag ser fram mot börsnoteringen. När och om den nu kommer. Jag håller tummarna.
Vi i Sverige kan med rätta klaga på svenska bolag som är dåliga på att rekrytera kvinnor till chefsposter. Här missar bolagen enorm kompetens. Men i Tyskland är svenska erfarenheterna ett föredöme. Det visar sig när Stadium letade efter en chef till starten i Tyskland. De valde en kvinna med topperfarenhet i både branschen och landet. Men hon hade kört i glastaket i Tyskland. Nu blir hon landchef i en svensk Stadiums Tysklandssatsning. Något som fler svenska bolag borde upptäcka, både hemma och utomlands. Jag möter henne på butiken i Malmö.
Stadium öppnar de första butikerna i Tyskland under hösten. Och det blir på ett ”svenskt vis”, med en kvinnlig chef, vilket varit otänkbart om det var ett tyskt bolag, berättar den nya chefen Daniela Thinius, när jag träffar henne på butiken på Södergatan i Malmö. Och jag tänker genast på våra svenska bolags förmåga att se kvinnor som tänkbara chefsämnen.
Daniela Thinius har under flera årtionden jobbat inom handel. Mest har hon jobbat i Pumas namn, chefat över butiker och marknadsutveckling. M men när hon siktade högre än butikschef så blev det stopp.
” Tyska företag har svårt för kvinnliga chefer. Tyska företag inser inte kompetensen de går misste om när de inte öppnar för kvinnliga chefer.”
Nu är Daniela på inskolning och jobbar med golvet på Stadiumbutiken längs en av huvudgatorna i Malmö. När hon möter kunderna blandar hon friskt svenska, engelska och tyska, och de mångaspråkiga turisterna tycks hänga med. Hon analyserar frågor, varor, service i en strids ström. Om några veckor ska Daniela vidare till Finland för att uppleva hur nyetableringarna där utvecklas.
I oktober är det dags för henne att öppna Stadium för sin största marknad hittills, 82 miljoner tyskar. Och de startar i Hamburg.
”Så fort vi hittar bra lokaler så är vi beredda. Du vet Stadium kräver stora centrala lägen. Mitt jobb är sedan att hitta rätt personer, med servicekänsla och sportintresse. Sedan ska jag utbilda och drilla dem.”
Genom att öppna i Hamburg, så kan Stadium enkelt sköta lagerhanteringen via verksamheten i Danmark. Inom kort räknar Daniela med tre butiker i norra Tyskland. Fler butiker finns förstås i planerna men hur många vill hon inte berätta.
”I Tyskland är det bara män i sportbutikerna. Här kommer Stadium öppna för hela familjer. Precis som i Sverige. Det kräver ett helt nytt tankesätt i marknadsföringen av våra butiker.”
I synen på kvinnor kan svenska bolag ha en större fördel även vi inser. Men det gäller inte bara i utlandssatsningar. När svenska ägare inser att kvinnor kan lyfta även svenska bolag, även i Sverige, lär vi märka av ännu större lyft. Plötsligt finns dubbelt fler personer som kan bli chefer. Då har vi en fördel jämte många länder med liknande industrier. Inte minst Tyskland.
”Vår nätsatsning är inte lätt att uppptäcka här i butiken, men hela 1/5 av vår försäljning sker i dag på nätet. Det tror jag inte kunderna förstår. Det blir en utmaninge i Tyskland. Och faktiskt kanske vi kan bättre än det”. I oktober öppnar Daniela i Deutschland! Och jag ser fram mot att följa äventyret.
Vilket bolag är bäst på kvinnliga chefer, menar du?/Claes Hemberg