
De bankerna får högst och lägst kundbetyg
Trots räntehöjningarna är de svenska kunderna nöjda med sina banker. Företagskunderna är mer nöjda än på flera år, visar Svenskt Kvalitetsindex årliga mätning. Men några banker hamnar under snittet.
Det senaste året har svenska bankkunder mött en stigande inflation, ökad ekonomisk oro och kraftigt höjda räntor. Trots det är kunderna ganska nöjda, visar statistik från Svenskt Kvalitetsindex. Bland privatkunderna har kundnöjdheten visserligen minskat något under året. Men ingen bank får under 60 i betyg, vilket räknas som godkänt.
– Jag måste säga att jag är positivt överraskad. Branschen har bemött kundkrav och kunderna har inte straffat sina banker för den pågående krisen, säger Johan Parmler, vd på Svenskt Kvalitetsindex, i en kommentar.
Bland företagskunder har nöjdheten i stället ökat, och är nu på den högsta nivån sedan 2015. De banker som får högst betyg är Sparbankerna och Handelsbanken, medan Nordea och Danske Bank hamnar i botten. Även de får dock över godkänt, lägst hamnar Nordea med 66,1 i betyg.
Bland privatkunderna hamnar Nordea också längst ner. Banken tappar lite i nöjdhet i år, efter att ha förbättrat sig tidigare år. Även Swedbank, SEB och Danske Bank hamnar under snittet, men inget av bankerna får alltså lägre än 60 i betyg. Högst kundnöjdhet bland privatkunder har Sparbankerna, följt av Länsförsäkringar Bank.
– Förbättringen bland företagskunder kan spåras till bättre service och kontaktupplevelse. Privatkunderna är något mer påverkade av yttre omständigheter och här är frågor kring förtroende och image mer viktiga, säger Love Westin, analyschef på Svenskt Kvalitetsindex.