»Det känns bra att ha fått en nytändning«
Nystart På Folksam fick tio personer ett nytt jobb efter att Trygg-Hansas kontor i Sundsvall lades ned.
If var inte ensamma om att rycka i de tidigare Trygg-Hansa-anställdas ärmar. Även Folksam fick tag i tio stycken arbetstagare. För Emma Kåveland och Fredrik Henriksson lockade inte en flytt till Malmö.
– Om flytten varit närmare, som till Örnsköldsvik eller Gävle, hade jag funderat på det men Malmö fanns inte på kartan, säger Fredrik Henriksson.
– Inte för mig heller eftersom jag har barn som går i skolan här i Sundsvall. Jag kan inte rycka upp min familj och dra ned dit. Samtidigt upplevde jag att vi fick besked om att framtiden fortfarande skulle vara osäker eftersom det pratas mycket om digitalisering och nedskärningar, säger Emma Kåveland.
Fredrik Henriksson, som började sommarjobba på Trygg-Hansa när han var 15 år, berättar att det ofta florerar rykten före sådana här besked, men den här gången hade ingen hört någonting. Från en dag till en annan kastades livet omkull.
– Man har ju kommit in i företaget, jobbrutiner och skaffat sig sköna kolleger. Det har varit tråkigt och jobbigt även om det gick fort att få ett nytt jobb, säger Fredrik Henriksson.
Både Fredrik Henriksson och Emma Kåveland började jobba på Folksam i maj, bara två månader efter att Trygg-Hansa meddelat de anställda om flytten.
– I dag känns det jättebra att ha fått en nytändning här, säger Fredrik Henriksson som hade sin mamma på samma arbetsplats.
– Hon har jobbat på Trygg-Hansa i snart trettio år. Det är många som är i en liknande position och som har trott att det är slutstationen innan de går i pension, säger Fredrik Henriksson.
Emma Kåveland och Fredrik Henriksson berättar att många blev ledsna efter beskedet.
– Man vet att folk kommer reagera men inte hur, säger Emma Kåveland.
Snacket drog igång fort och tidningarna började skriva. En tidigare chef på Trygg-Hansa uppmanade att hålla utkik efter jobbannonser från Folksam. En månad senare sökte Folksam personal.
– Intervjuerna hölls på Arbetsförmedlingen, en våning under Trygg-Hansa, sen gick det fort. Vi fick jobbet i april och facket hade förhandlat så att vi bara hade en månads uppsägningstid så vi kunde påbörja våra anställningar i maj, berättar Emma Kåveland.
Jag är glad att jag får vara kvar i en bransch där jag trivs.
Fredrik Henriksson
Likt If har Folksam valt att starta upp en ny avdelning på kontoret i Sundsvall. Därför fick både Emma och Fredrik gå en förberedande utbildning för att lära sig mer om motorförsäkringar.
– Folksam har kallat oss för TH-gänget. Det blir så när en liten grupp börjar på samma gång. Cheferna är nyfikna och tycker det är kul med den nya avdelningen, säger Emma Kåveland.
Även om den nya arbetsplatsen är ett klassiskt försäkringsbolag finns skillnader.
– Det tar ju ett tag att sätta sig in i nya arbetsuppgifter. Som arbetsgivare är Folksam kanske mer lättsamma och inte lika hårt styrt som Trygg-Hansa. Folksam är ju ett kundägt företag jämfört med Trygg-Hansa som är ett aktiebolag där det är andra krav på vinster, säger Emma Kåveland.
– Från första dagen kändes det bra på arbetsplatsen. Chefen har varit förstående och gett oss tid. Även om vi ska kunna en del sen innan är motor ett nytt område för oss och även om villkoren är lika är det mycket som skiljer. Det är lätt hänt att man hänger kvar i de gamla villkoren, säger Fredrik Henriksson och Emma Kåveland håller med.
»Det har ordnat sig för de flesta«
– Man är så insnöad i hur villkoren var uppbyggda på Trygg-Hansa och kunde rabbla dem utantill. Nu får jag dubbelkolla och tänka en extra gång, men det sätter sig snart, kundkontakten är ju densamma.
Hur ser ni på framtiden?
– Jag är glad att jag får vara kvar i en bransch där jag trivs. Jag ser ljust på framtiden och hoppas jag är kvar här. Vilken avdelning får tiden utvisa, säger Fredrik Henriksson.
– När vi fick beskedet var det jobbigt men jag tror ändå att det var positivt för annars kan man lätt stå och stampa på samma ställe. För mig var det här bra och så tror jag att många känner. Jag vill ha utmaningar och det känns som att Folksam vill att man ska utvecklas och bygga på sin kompetens, säger Emma Kåveland.
Om arbetsmarknaden i allmänhet och digitaliseringen i försäkringsbranschen i synnerhet är de lite mer bekymrade.
– Kunderna vill ha personlig kontakt, det blir ett problem om man ska digitalisera för mycket, säger Emma Kåveland och Fredrik Henriksson håller med.
– Mycket går att digitalisera, men inte allt.