»Det var intressant tajming att börja ett nytt jobb«
Peter Svensson jobbar på Klarna. Här på sitt hemmakontor. Foto: Ylva Sundgren.

»Det var intressant tajming att börja ett nytt jobb«

Att byta jobb under pandemin kan innebära att introduktion och fikaraster sker helt digitalt. Finansliv har pratat med två nyanställda på Klarna och Nordea som bara träffat de nya kollegerna ett fåtal gånger.

Det har varit ett annorlunda år för de som har bytt jobb. Introduktionsveckor och kontorsrundvandringar har bytts ut mot Zoom-möten och digitala kafferep. Vissa har kanske inte ens varit inne på kontoret, eller träffat sina kollegor och sin chef.

En av dem som bytte jobb i fjol är Peter Svensson, senior commercial manager på Klarna. Han började i april förra året, alltså strax efter att covid-19 brutit ut på allvar. På grund av restriktionerna har han hittills bara träffat sin chef och sitt team ett par enstaka gånger.

– Det var verkligen intressant tajming att börja ett nytt jobb, säger han med ett skratt.

Mikaela Jerenvik.

Även Mikaela Jerenvik var ny på jobbet i fjol. Hon hade tidigare jobbat som privatrådgivare på Nordea, men började i höstas på bankens företagssida i en enhet med fokus på bostadsrättsföreningar. Sedan dess har hon arbetat hemifrån.

– Hittills har jag träffat mina kollegor i Göteborg en gång. Min chef sitter i Malmö, så honom har jag ännu inte träffat.

Mikaela Jerenvik var lite skeptisk i början hur det skulle gå att sitta hemifrån och lära sig alla de nya arbetsuppgifterna. Tvivlet rann dock av ganska snabbt, då kollegorna hade förberett ett bra upplägg för att hon snabbt skulle kunna bli varm i kläderna.

– Vissa saker höll chefen i och andra delar höll olika kollegor i. Det var ett jättebra sätt och gjorde också att jag fick lära känna många kolleger lite bättre. Jag har känt mig väldigt välkommen, säger Mikaela Jerenvik.

Peter Svensson började sin tid på Klarna med att gå bolagets introduktionsprogram »check in«. Vanligtvis hade de nya kollegerna träffats fysiskt, men programmet hade nu ställt om till digitalt, där Peter Svensson var med i en av de första grupperna. Att bygga nätverk som ny på jobbet var inte samma sak framför en dator, men på det stora hela funkade det bra, tycker han.

– En fördel var också att jag fick träffa kolleger som sitter internationellt. Vanligtvis hade man kanske bara träffat de kolleger som jobbar på samma kontor, säger Peter Svensson.

En fördel var också att jag fick träffa kolleger som sitter internationellt.

I dag träffar han sitt team digitalt tre gånger i veckan. Han har också fått en en mentor att bolla frågor med, och chefer och kolleger har han kontakt med via Slack och Google chat. Trots hemarbetet har det gått bra att komma in sin nya roll och arbetsuppgifter.

– Såklart så går det något snabbare att komma in i saker om man är på plats fysiskt. Samtidigt innebär jobbet hemma en tids­besparing då jag slipper restid, säger han påpekar att det handlar om runt 30 minuter per dag enkel väg.

Samtidigt innebär jobbet hemma en tids­besparing då jag slipper restid.

– I början tror jag att man kanske har ett större behov av att vara på plats för att snappa upp olika saker. Men när man väl kommit in i det så ser jag det nästan som en fördel att sitta hemma, i stället för tiden det tar att åka till kontoret och kanske slippa att leta mötesrum, säger han.

Mikaela Jerenvik menar att hemmajobbet har överträffat förväntningarna.

– Det är så mycket nytt när man kommer till en ny arbetsplats. Då kan det vara ganska skönt att sitta hemma och bara fokusera på jobbet. Det är mycket med det sociala just i början, vilket förstås är roligt, men det tar också energi och fokus.

Det är så mycket nytt när man kommer till en ny arbetsplats. Då kan det vara ganska skönt att sitta hemma och bara fokusera på jobbet.

Nackdelen med att jobba hem­ifrån är att hitta rätt balans mellan arbete och fritid, enligt Peter Svensson. Han menar att arbetet och privatlivet lätt kan flyta ihop.

– Det är lätt hänt att man jobbar över någon timme eller att bli sittande fram till lunch utan pauser, säger han.

Den sociala aspekten är en annan nedsida.

– Man kan inte komma ifrån att man inte bygger sociala relationer på riktigt samma sätt när man ses på video. Jag har min fru som jobbar hemifrån och två små barn som ser till att jag inte har tråkigt. Så jag har inte brist på sociala kontakter för att jag inte är på min arbetsplats. Men det är förstås stor skillnad om man bor ensam. Det måste vara väldigt tufft, säger Peter Svensson.

För att stärka samhörigheten i gruppen fikar kollegerna på Nordea varje dag. Mikaela Jerenvik tror att det är viktigt för att stärka gruppkänslan.

– Vi försöker ta bort fokus från jobbet och prata om livet i stort. Att vi hörs och ser varandra varje dag gör jättemycket. Det känns också verkligen som att alla tar sig tid och att man vill ses, säger hon.

Foto: Ylva Sundgren.

Enligt Peter Svensson brukar hans team vara med på de aktiviteter som anordnas inom avdelningens så kallade »domän«, där även flera andra team från avdelningen ingår.

– Vi har haft virtuella AW:s med bland annat quiz och »escape rooms«. Ett escape room fungerar som ett slags virtuellt mysterium som man ska lösa tillsammans, säger han.

Både Peter Svensson och Mikaela Jerenvik tror att distansarbetet är här för att stanna.

– Det bästa vore en kombination mellan att arbeta på kontoret och hemifrån. För mig som har små barn blir det lättare med hämtning och lämning, säger Peter Svensson.

För egen del vore tre dagar hemifrån och två från kontor optimalt, tycker han.

– Vi får se vad praxis blir, men jag skulle bli förvånad om vi alla går tillbaka och jobbar fem dagar i veckan på kontor, säger han.

– Det är mycket som funkar bra med att jobba hemma. Livet är skönt. Har man barn som går på förskolan tar det mindre tid att hämta och lämna och man slipper stressen att ta sig hem från jobbet om ett barn blivit sjuk. Samtidigt är jag sugen på att träffa folk nu och att nätverka. Jag ser verkligen fram emot att få träffa alla kolleger och alla vardagssamtal, säger Mikaela Jerenvik.

publicerad
10 mars 2021
Nytt nummer av #finansliv ute! Vi har intervjuat Emma Glennow på @marginalen_bank och vi skriver naturligtvis också om hur branschen och de anställda har det under coronakrisen. Foto: @ylvasundgren
Tyvärr måste vi ställa in Finansloppet 2020. Mer info på finansliv.se
Vi har intervjuat Åsa Nilsson Billme, mångfaldschef på @nordea_sverige Nu på finansliv.se Foto: Ylva Sundgren.
Vi vill jobba hemma! #finanslivs undersökning visar att en majoritet av bankanställda vill ha möjligheten att jobba på distans. Varför? Läs mer i årets första nummer! Foto: @donkadoo
Nu kommer ett nytt nummer av #finansliv Läs bl.a. om: ➖Robotarna på @marginalen_bank ➖Intervju med @johannakull ➖Besök på @nordea_sverige i Uppsala ➖Intervju med Sean George, hedgefondförvaltare Foto: @donkadoo
Följ @Finansliv på Instagram