Fintech
Yosef Mohamed.
Yosef Mohamed. Foto: Alexander Donka

En stjärna i fintechgalaxen

Publicerat den 7 november 2017 kl. 14:47

För en utomstående är det inte självklart att ett bolag inom finanssektorn placerar sig i ett samhälle utdömt av dem flesta. Finanslivs reporter har åkt till Vivalla, en stadsdel ett par kilometer utanför Örebro centrum. Yosef Mohamed, bolagets vd och medgrundare, skulle kunna ha flyttat sin verksamhet till betydligt mer stereotypa lokaler för transaktionsaffärer. Det är dock Vivalla som är deras hem. Närheten och förståelsen för sina kunder, precis det som 80 olika nationaliteter kan ge, har blivit ett av bolagets framgångsrecept och gjort dem till ett av Sveriges hetaste och snabbast växande fintech-startups i dagsläget.

Bolaget har sitt kontor på andra våningen i ett äldre tvåvåningshus i vad som till ytan ser ut som ett helt vanligt bostadsområde. Här sitter de sedan årsskiftet. Innan dess delade han och två av de andra medgrundarna, barndomsvännen Khalid Qassim och lillebror Ali Mohamed, på 16 kvadratmeter i Eurostop-byggnaden ett par kilometer bort.

– Inte nog med att det blev trångt. Det blev också fruktansvärt varmt. På sommaren satt vi alla och svettades i bar överkropp. Det är skönt att vi har fått lite mer space, säger Yosef Mohamed med ett skratt.

I dag är Transfer Galaxy fem anställda, har kunder över hela världen, ägare som backar upp verksamheten och nu har bolaget siktet inställt mot Europa. Vi återkommer till det senare.

Yosef Mohamed kom till Sverige som flykting när han var liten. Under sin uppväxt fick han ofta höra att han hade en stor familj i Somalia och när han blev äldre reste han ned tillsammans med familjen för att träffa dem. Under vistelsen förstod han hur bra ställt det är i Sverige.

På vägen hem började han diskutera med sin bror. De ville hjälpa till. Ett sätt var att skicka pengar och på så vis finansiera en del av kusinernas skolgång.

Att skicka pengar utomlands kan dock vara väldigt opraktiskt, fick Yosef Mohamed snart erfara. För att hinna till växlingskontoret innan stängning var han tvungen att gå tidigare från jobbet, de flesta kontoren hanterade bara kontanter och dessutom var det fruktansvärt dyrt då nästan en femtedel av pengarna försvann i avgifter.

En eftermiddag 2014 stod Yosef och barndomsvännen Khalid i kön till växlingskontoret. De började diskutera.

– Vi sa till varandra, varför startar vi inte bara ett Swish för utlandsbetalningar?

Sagt och gjort. Tre år senare skickar tusentals kunder hem pengar via Transfer Galaxy och bolaget har sedan starten hanterat runt 100 miljoner kronor i transaktionsvolymer. Lojaliteten är hög, runt 90 procent återkommer inom tre månader.

Användarna är framför allt invandrare och personer med utländsk bakgrund. Kunderna kommer från hela världen, men primärt har bolaget valt att satsa på Afrika och Asien. Nyligen tecknades ett avtal som innebär att Transfer Galaxy täcker 50–60 procent av Afrikas kontinent.

– Afrika ligger i framkant i det mobila användandet, men vi ser också att det växer enormt snabbt i länder som Filippinerna, Pakistan och Indien.

Mobila betalningar introducerades i Sverige i samband med lanseringen av Swish 2012, men faktum är att mobila transaktionslösningar har funnits betydligt längre än så.

2007 lanserades den mobila betalningstjänsten M-Pesa i flera afrikanska länder. I dag används tjänsten av över 60 procent av befolkningen i Kenya, vilket innebär att drygt 17 miljoner människor i landet har en mobil plånbok. I Somalia är användargraden 92 procent, i Tanzania drygt 40 procent och liknande tjänster har börjat sprida sig som en löpeld genom utvecklingsländerna.

Tittar man lite närmare på hur pengar hanteras i utvecklingsländer skiljer sig ofta situationen radikalt från den vi har i Sverige. I ett land som Somalia existerar knappt några finansiella institut utan istället sker alla betalningar och överföringar helt digitalt mellan mobila plånböcker.

Men fungerar ett sådant system i praktiken? I många utvecklingsländer har telekomoperatörerna axlat bankernas roll, säger Yosef Mohamed.

– Telekomoperatörerna har två licenser, en som telekomoperatör och en som bank. Man har alltså hoppat över steget med traditionella banker och gått direkt på digitala lösningar.

Även om möjligheten finns är det dyrt att ha ett eget bankkonto. Kostnaden ligger runt 3–5 dollar, att jämföra med en mobil plånbok som i stort sett är gratis.

– Plötsligt har alla med en fungerande mobiltelefon möjlighet att komma in i den formella ekonomin, framför allt de som bor i avlägsna områden. Det har blivit ett konkret alternativ för stora delar av befolkningarna, säger han.

För att skicka pengar i de här länderna krävs ingen high tech-telefon, utan de flesta använder gamla gsm-telefoner. Något förenklat kan man säga att man sms:ar pengar. För att skicka medel knappar man in valutan, väljer mottagare, anger sin personliga kod och får sedan en bekräftelse när överföringen gått igenom.

Transfer Galaxys tjänst bygger i stora drag på samma metodik. Kunden skapar ett konto och fyller i sina personuppgifter som valideras med mobilt bank-id. Varje transaktion tar exakt 13 sekunder och alla avgifter redovisas i kronor innan överföringen skickas iväg.

På tal om avgifter startade Konsumentverket nyligen prisjämförelsesajten Money From Sweden. Syftet var att öka transparensen och synliggöra den höga avbränningen i samband med att privatpersoner skickar hem pengar.

Tidigare kostade en försändelse 15–20 procent, men satsningen spred ringar på vattnet och i dag ligger avgifterna runt 5–10 procent. Transfer Galaxys tjänst kostar, beroende på vart pengarna skickas, runt 6 procent. Målsättningen är pressa priset ytterligare.

– Redan nu kostar vår tjänst 6 procent, vilket är bra, men vi siktar på att komma ned till Världsbankens rekommendation på 5,5 procent, säger Yosef Mohamed.

Marknaden för remitteringar är enorm. Globalt skickas över 600 miljarder dollar varje år. Det är mer än Sveriges BNP och tre gånger mer än världens statliga bistånd. Från Sverige skickas runt 32 miljarder kronor varje år.

Med det sagt utgör privata utlandsförsändelser världens största bistånd.

För tillfället är Transfer Galaxy ensamma om att genomföra direkta utlandsöverföringar. Men samtidigt ska man komma ihåg att utlandsbetalningar länge har varit en slags skyddad verkstad. Den största aktören i branschen, Western Union, har funnits i 166 år. Människor är vana att betala på ett visst sätt och det tar sin tid att förändra beteenden.

Tittar man exempelvis på bankerna har några av aktörerna konkurrenskraftiga avgifter, men det tar i regel flera dagar för en överföring att gå igenom.

Trögrörliga organisationer och att de underskattar marknaden för remitteringar tror Yosef Mohamed ligger till grund för att de inte har börjat konkurrera fullt ut.

– Detta är inte Zalando där kunden köper en skjorta och kanske återkommer till webbplatsen sex månader senare. Detta är bistånd och pengarna går direkt in i familjernas hushållskassa, säger Yosef Mohamed.

I marknader där det finns pengar att tjäna kommer nya aktörer förr eller senare att försöka ta sin beskärda del av kakan. Utlandsbetalningar är sannolikt inget undantag, men i dagsläget har dock Transfer Galaxy ett försprång.

– Marknaden är gigantisk och vi förstår att det kommer dyka upp aktörer som kopierar vår teknik. Just därför är det viktigt att vi tar stafettpinnen och att vi bygger ett starkt varumärke som människor kan relatera till.

Yosef Mohamed säger att man reder nu diskuterar internt hur bolaget kan sätta upp barriärer för konkurrenterna.

Ett tillvägagångssätt är tightare samarbeten med telekomoperatörerna. En annan strategi som diskuteras att låta kunder bli delägare i bolaget. Hur en ägarspridning skulle kunna se ut i praktiken är inte klart ännu, men intresset är stort.

– Vi håller på att utvärdera intresset för ett delägarskap och jag kan säga att det finns ett mycket stort intresse bland kunderna att investera och bli delägare i bolaget. Det vore också en fin möjlighet att knyta kunderna närmare bolaget, eftersom de indirekt blir våra ambassadörer.

Han utesluter inte heller en ägarspridning via börsen i ett senare skede, men säger att många års arbete återstår innan det kan bli realistiskt.

Varje gång en ny aktör vänder upp och ned på en bransch är det inte märkligt om strålkastarna faller på dem. Så var det även för Transfer Galaxy som tidigt drog till sig uppmärksamhet.

Förra året fick ägarna chansen att trygga sin ekonomi. En lokal konkurrent la ett bud på hela bolaget på över 50 miljoner kronor, en svindlande summa pengar, säger Yosef Mohamed.

– Visst var det ett fantastiskt bud och självklart diskuterade vi frågan mycket internt. Men vi kände att vi ville göra mer. Det roliga hade bara börjat och ville vara med på tåget för att se hur spännande den här resan skulle kunna bli. Det var alldeles för tidigt att sälja.

Med facit i hand var det kanske tur.

Efter att ha fått nej från åtskilliga riskkapitalbolag och investerare träffade Transfer Galaxy riskkapitalbolaget Backing Minds.

Bolaget drivs av Sara Wimmercranz och Susanne Najafi och har bland annat uppbackning från H&M-vd:n Karl-Johan Persson.

I en första runda investerade Backing Minds två miljoner kronor och förra hösten sköt man till ytterligare 4,5 miljoner kronor. Backing Minds sitter i styrelsen och är ett viktigt bollplank både för bolaget och för Yosef Mohamed personligen.

– Det här är det första bolaget som vi bedriver. Jag har inte tidigare erfarenhet av hur man bedriver ett bolag, att vara chef eller hur man hanterar knepiga situationer. Att ha Backing Minds som stöd har varit väldigt viktigt för mig i mitt ledarskap, säger han.

Transfer Galaxy är just nu inne i en kraftig tillväxtfas och sedan årsskiftet fram till oktober har bolagets månadsvolym ökat med 500 procent. Samtidigt har inte fokus legat lika mycket på kundanskaffning som tidigare, utan på att utveckla plattformen.

– Det fina med vår affärsmodell är att vi lever mycket på word of mouth, det vill säga att ordet sprids från kund till kund.

– Kunderna blir ofta förvånade hur snabbt en transaktion går med vår tjänst, vilket leder till att kunden börjar prata om tjänsten i sina nätverk och med sina nära och kära, säger Yosef Mohamed.

Miljonerna från Backing Minds användes för att anställa ny personal och till att betala avgiften till Finansinspektionen för att bli ett betalningsinstitut.

Den sista punkten är viktig. Tidigare var Transfer Galaxy en så kallad betaltjänstleverantör, vilket begränsade bolaget till att bara bedriva verksamhet från Sverige.

Med det nya tillståndet från FI på plats står dörrarna öppna ut till Europa och Yosef Mohamed tror att bolaget har goda förutsättningar att etablera sig.

– Vi ska fortsätta i samma anda som tidigare. Fokus framåt kommer ligga på att skala upp verksamheten för att kunna ta så stora marknadsandelar så snabbt som möjligt.

Samtidigt innebär en expansion att man är nykomlingar på flera marknader, vilket ställer högre krav att känna sin kund och att man investerar i marknadsföring på ett smart sätt. Men är det något som Yosef Mohamed har fått lära sig som entreprenör med begränsade medel, så är det att vara kreativ, säger han med ett skratt.

Han berättar om tidigare planer på att annonsera i tv. För att göra en lång historia kort var offerten från den svenska tv-kanalen orealistisk att betala för Transfer Galaxy. Man fick tänka om och vände sig istället till mottagarsidan. I somalisk tv kunde Transfer Galaxy sedan betala en bråkdel av det tidigare prisförslaget, men med minst lika god effekt.

– Det vi kom på är att de allra flesta av våra kunder inte tittar på svenska tv-sändningar. De tittar ju på de lokala nyheterna från hemlandet. Plötsligt började vi få samtal från en massa olika länder

Som ett led i expansionsplanerna kommer Transfer Galaxy för tredje gången att ta in ytterligare kapital senare i år. I nuläget för man diskussioner med ett flertal intressenter. På önskelistan står en aktör som har varit med tidigare och internationaliserat ett startupbolag. Åt vilket håll det lutar vill Yosef inte avslöja, diskussionerna är ännu i ett tidigt skede.

– Intresset från investerare är stort och vi är på gång att välja de aktörer som vi tror både kan tillföra kapital men också kunskap och kompetens, säger han.

Pengarna som kommer in ska gå till att skala upp verksamheten. Bolaget undersöker för tillfället möjligheterna att öppna lokala kontor i exempelvis Tyskland, Frankrike och Storbritannien, länder som har tagit emot merparten av de immigranter som kommer till Europa.

Syftet är att öka den lokala närvaron.

– Vi vill sitta nära där våra kunder bor. Vi sitter inte vid Stureplan för där finns inte våra kunder. Den strategin ska vi implementera fullt ut när vi börjar växa ute i Europa.

Målsättningen med expansionen är att öka volymen för att nå break even under 2019. Redan med dagens transaktionsvolymer kan bolaget visa svarta siffror, nu gäller det att fokusera på att växa.

Men trots bolagets högtflygande planer och det stora intresset från externa investerare har Transfer Galaxy inga planer på att lämna Vivalla.

– I Vivalla finns över 80 olika nationaliteter och den kompetensen vi behöver finns här. Vi behöver personal som är serviceinriktade, och som kan språken. Min vision är att Transfer Galaxy ska bli den största arbetsgivaren i Vivalla, säger Yosef Mohamed.

Sedan grundarna drog igång Transfer Galaxy för tre år sedan har Yosef Mohamed knappt tagit ut en enda semesterdag. Att göra vardagen bättre för dem som har det allra sämst är vad som driver honom.

– Det är inte pengarna som gör att jag jobbar sju dagar i veckan. Det är inte viktigt om bolaget värderas till 200 eller 300 miljoner kronor. Det som driver mig är orättvisorna, det är det jag vill förändra.