Gå direkt till textinnehållet

»Finansbranschens omstart blir klurigt krävande«

Krönika »Vi ser redan fram mot julfesten 2021«, säger en bank-vd till mig. Men innan festen ska finansbranschen ta sig igenom ett urviktigt omstartsår, skriver Claes Hemberg.

Tvärstoppet i våras fick många att kasta sig på bromsen. Långt framskridna idéer och projekt hamnade i frysen, malpåsen och på soptippen.

Nu är ångerveckan förbi och sura kvitton kommer upp i tö. På dörren bultar en hård omvärdering. Vilka skrotade planer förtjänar att återupplivas? Vilka är utom räddning? Långt ifrån alla törs eller har budget att backa fjolårets förhastade beslut. Vanligtvis självsäkra chefer kan plötsligt te sig veliga.

»Vi ser redan fram mot julfesten 2021«, säger en bank-vd till mig.

Men innan festen ska finansbranschen ta sig igenom ett urviktigt omstartsår. Att sätta en post-pandemi-plan och verkligen ta sats ur startblocken kräver något utöver det vanliga.

Hierarkierna bryts upp

Om viruset var fjolårets stora dimridå, riskerar nu vaccinet bli årets ursäkt för att vänta och avvakta med beslut och nya djärva mål.

Särskilt märks tvekan i invanda hierarkier. Där har ledningen senaste året varit mest strandsatt långt från gräsrötterna. Alfa-hannar gör sig så dåligt på Teams. Småpåvarnas makthackande och bonusoro är klumpiga på Slack. Kverulantens insinuationer och kniv i ryggen blir pinsamt tydliga på Zoom. I stället kommer det hierarkiska kontoret omformas, kanske lagom till den där julfesten…

Mellanchefen: »Vi prövade digital fika med 250 personer. Det fungerande absolut inte. Först med separata mötesrum för 7–8 personer fick mötena substans.«

Nytänkandet krisar

Under pandemins våta filt riskerar nytänkandet bli vår nya krisbransch. Gamla interna arbetsscheman fäller mest krokben. Här måste vi lyssna in kundernas nya önskemål efter pandemin. De har ju antagligen precis som vi själva bytt både arbetssätt och mål.

Den som lyfter blicken utåt kommer att förvånas. Pandemin har inte bara öppnat för de digitala bolagens triumfmarsch på börsen. I ett moln av pigga digitala kometer rusar ständigt nya idéer med till synes obegränsat raketbränsle. Med både optionsprogram och applåder. Den låga räntan gör att kapitalet älskar dem.

Här är kolleger och kunder vana att leda sig själva, småprata digitalt, sätta egna mål och köra på. De väntar inte på huvudkontoret.

De digitala har också ett försprång i att tänka, leda och kreera digitalt. För de digitala både tänker och agerar mer direkt och mer »platt«, som vi sa förr. Här är kolleger och kunder vana att leda sig själva, småprata digitalt, sätta egna mål och köra på. De väntar inte på huvudkontoret.

En erfaren chef: »Bara juniorer och nyanställda behöver mer sociala möten. För att lära känna våra arbetsmetoder och få handgriplig coachning.«

Men även digitala och platta organisationer medger att det är svårare att utveckla banbrytande idéer.

Utvecklingschefen: »Vi måste förbjuda flashiga powerpoints och i stället kräva genomarbetade pm. Då blir fördelar och brister mer synliga. Då förbereder vi mötena bättre. Bara då kan det bli åka av.«

De digitala hade redan före pandemin flyttat samarbete, utveckling, rekrytering och kundmöten till digitala kanaler.

Säljchefen: »Vi får aldrig stanna, utan måste hela tiden känna in och lotsa kunderna framåt. Håll styrfarten. 2021 väntar många värdefulla affärer, innan alla konkurrenter är tillbaka. Vänd på kuttingen, nå toppfart och ta marknadsandelar.«

En ny kultur

När vi sedan ska arbeta på plats igen så är det som skolklassen när den träffas efter en lång sommar isär. Nya grupper, idéer och värderingar kommer träda fram. Lagandan dröjer. Frågan blir extra komplex när kolleger varit ifrån varandra under mer än ett långt händelserikt år.

När vi sedan ska arbeta på plats igen så är det som skolklassen när den träffas efter en lång sommar isär. Nya grupper, idéer och värderingar kommer träda fram.

Kulturambassdören: »Med många fler interna filmer har vi ökat vår sammanhållning. Här kan vi verkligen fånga vår själ och värderingar. Nackdelen är den svagare dialogen. Kommentarsfältet är vårt nya kafferum.«

Lägg till att en nyckelgrupp inte alls vill tillbaka till kontoret, mer än en dag i veckan. De mest erfarna. Cheferna behöver lära sig kirurgiskt ledarskap, med högst personliga mål och uppföljningar. Sedan sköter de erfarna sig själva, som effektiva satelliter.

För vad är egentligen öppenhet, värderingar och effektivitet i vår nya sköna digitala värld? Logga in på den digital kaffemaskinen. Där finns ofta skvallret och sanningen.

Mest läst

Finansförbundets krönika

"Jag kommer att gå och rösta den 9e juni, och jag kommer välja ett parti som tror på partsmodellen och står upp för demokratin. Genom ett högt valdeltagande ökar vi i Sverige vårt inflytande i viktiga samhällsfrågor", skriver Ulrika Boëthius.
»Gör dig redo för EU-valet«
»Varje bransch som står utan en fackförbundstidning är mer sårbar för korruption, oegentligheter och missförhållanden«, skriver Finanslivs chefredaktör Axel Andén.
Några slutord