Gå direkt till textinnehållet
Johan Strand, vd Zimpler. Foto: Zimpler

Hallå där… Johan Strand, vd på Zimpler

Trots surt makroklimat fortsätter fintechbolaget Zimpler att växa i nya marknader. I juli lanserade betaltjänstbolaget i Norge och fram till årsskiftet ska tio anställda i månaden rekryteras, enligt vd Johan Strand.

2021 blev ett år med hög tillväxt, där både omsättningen och transaktionsvolymen mer än fördubblades. I kronor landade omsättningen på 276 miljoner kronor. Vad har drivit den utvecklingen?

– Vi förändrade produkten i slutet av 2019 och gick från en plånboksliknande betalösning till att helt fokusera på bankbetalningar, eller open banking-betalningar. Under 2020 lanserade vi produkten i Sverige och 2021 lanserade vi i sju marknader. Geografisk tillväxt har varit en drivare under fjolåret, tillsammans med att vi lanserade lösningen i ett antal nya segment och tog fram flera nya produkterbjudanden inom ramen för open banking.

Bolaget lanserade nyligen i Norge som en del i en större expansion. Vad ser ni för potential på den norska marknaden? 

– Vi gjorde en kapitalanskaffning under våren där Nordstjernan (Fam Ax:son Johnson investeringsbolag) gick in som investerare. En del av syftet var att fortsätta växa geografiskt och täcka den nordiska marknaden före årsskiftet, där Norge är en viktig del. Inledningsvis kommer vi växa med befintliga svenska och finska kunder för att på sikt etablera oss i Norge med kontor och anställda.

Vilka andra marknader tittar ni på?

– Som ett första steg tittar vi på norra Europa. Det finns också planer utanför Europa där Sydamerika ligger närmast. Vi kommer inte ha kontor i alla marknader, utan skala verksamheten från Sverige och via hubbar i vissa länder.

Bolaget har i dag runt 160 anställda men ska vara runt 200 fram till årsskiftet. Hur ska ni lyckas med det? 

– Att hitta bra personer och talanger är svårt. Sverige har ett starkt techlandskap där alla vill ha de bästa, men vi investerade tidigt och stort i vårt hr-team för att både kunna erbjuda en attraktiv arbetsplats och för att ha folk på plats som kan sköta rekryteringar och ta hand om anställda på ett bra sätt.

Det finns många fintechbolag med fokus på betallösningar. Vad är er usp? 

– Betallandskapet är stort och det finns många nischade lösningar för olika segment. Vår usp är vår flexibilitet och användarvänlighet. Vi jobbar nära våra kunder där vi kommer in med förståelsen för betalningar och de kommer in med sin kunskap om sina kunder. Vi har inte en lösning med ”one size fits all”, utan kan skräddarsy beroende på vem kunden är.

Branschkollegan Trustly med liknande inriktning stötte under förra året på patrull från regleraren. Hur ser ni på den regulatoriska risken?

– Hela bankbetalningsprodukten tror vi kommer ta mycket volym från kort och fakturabetalningar. För att man ska kunna göra det måste man ha ett bra samarbete med bankerna, och bankerna vill se att man har bra processer och rutiner när det gäller penningtvätt och compliance. Så det är något vi har investerat stort i och kommer fortsätta investera i för att minska risken.

Värderingarna för fintechbolag har nu kommit ned samtidigt som många bolag går från expansion till fokus på lönsamhet. Hur länge till kan ni fortsätta gå mot strömmen? 

– Vi kommer fortsätta utifrån det faktum att vi redan är lönsamma. Vi har gjort lite annorlunda där vi har lanserat en produkt och etablerat en affärsmodell och därefter börjat skala och satsa på tillväxt. Många andra har istället börjat med en affärsidé, rest kapital och därefter utvecklat produkten.

Håll dig uppdaterad med Finanslivs nyhetsbrev

Din e-postadress kommer enbart att användas för att skicka ut nyhetsbrev och relevant information som inbjudningar från Finansliv. Du kan när som helst avsluta din prenumeration.