»Jag hade kunnat spela säkert«
Karriärintervju I stället för att gå den utstakade vägen i familjeföretaget valde Emil Nordquist, privatrådgivare på Swedbank Falun, en karriär i finansbranschen.
Emil Nordquist från Borlänge är i stort sett uppväxt på familjens industriföretag. Det naturliga steget efter gymnasiet hade varit att fortsätta i företaget och små småningom ta över. Nyfikenheten, intresset för ekonomi och sökandet efter den egna utmaningen ledde honom istället till första jobbet i finansbranschen.
– Jag hade kunnat spela säkert, men kände att jag ville prova mitt eget spår och utmana mig själv, säger han till Finansliv.
Efter ekonomistudier med inriktning redovisning på Högskolan Dalarna fick han sitt första jobb på växlingskontoret Forex i regionen. Sejouren blev dock kort då Emil Nordquist snart fick tips om ett annat jobb som rådgivare på Swedbank Falun. Han sökte och fick jobbet. Han började som kundmottagare och hanterade enklare bankärenden för att senare ta Swedsecs rådgivarlicens och därefter bolånelicens. Nu är han inne på sitt tredje år som kundrådgivare och jobbar både privatkunder och mindre företagskunder. I nuläget fokuserar han mest på bolåneaffären, men på sikt vill Emil Nordquist lära sig mer på företagssidan och om företagskrediter.
– Krediter är så pass brett och innebär många olika ärenden. Men när det väl sitter skulle jag vilja lära mig mer och utvecklas även i företagsaffären, säger han.
I jobbet ingår också ett visst ansvar som bankkontorets digitala ambassadör. Två år i följd har han varit med på mässor på Lugnet i Falun för 60-plussare och visat redan nuvarande kunder och andra hur bankens digitala tjänster fungerar. Enligt Emil Nordquist blir den äldre generationen allt mer digital samtidigt som det finns ett stort sug efter att lära sig mer.
Fakta: Emil Nordquist
Ålder: 27 år.
Utbildning: Civilekonom, Högskolan Dalarna.
Karriär: Forex, Swedbank.
Familj: Sambo.
Intressen: Styrketräning, friluftsliv.
– Det är jättekul och de allra flesta är väldigt tacksamma för den hjälpen.
För att lyckas i rollen som kundrådgivare är det viktigt att ha rätt grundförutsättningar, tror Emil Nordquist.
I det ingår möjligheten till utbildning och förtroendet att fatta egna beslut och pröva teorin i praktiken. Balans mellan privatlivet och arbetslivet är en annan central pusselbit för att prestera över tid, säger Emil, som själv lägger mycket tid på bland annat styrketräning och friluftsliv. En annan fördel i jobbet är att vara en bra människokännare.
– Jag möter väldigt många människor under dagarna och det händer då och då att vissa äldre bara vill ha hjälp av mig och hellre väntar i kön. Att gilla att träffa nya människor tror jag är en grundförutsättning för att trivas i rollen.
Det som överraskat honom mest är bredden i arbetet. Emil Nordquists bild innan han började på banken var att mycket av tiden skulle gå till kontanthantering, en uppfattning som ändrades snabbt.
– Det är allt från de digitala tjänsterna till rådgivningen av kundens hela ekonomi – från bolån till sparande och trygghetsaffärer. Sedan är dagarna väldigt varierande. På förmiddagen kan jag jobba i service och support för att lite senare gå direkt in i rådgivning med en drop in-kund som vill ha hjälp med exempelvis ett bolåneärende.
För egen del, vad tror du blir nästa steg?
– Jag trivs jättebra och kommer absolut att fortsätta i bankbranschen. Det händer så pass mycket, inte minst inom det digitala vilket är väldigt spännande.