Gå direkt till textinnehållet
Foto: Oskar Omne

»Jag tycker vi har bra möjligheter med vår digitala rådgivning«

Coronakrisen Karin Linnerhed, privatråd­givare på Nordea Visby, lägger nu mycket tid på att höra av sig till sina kunder. Anledningen är hon behöver styra om fysiska kundmöten till online eller till telefon.

– Vi ringer upp alla kunder nu om att vi helst inte träffas fysiskt. Jag tycker vi har väldigt bra möjligheter med vår digitala rådgivning. Vi kan dela skärm med kunden och visa hur vi tänker kring sparande, om kunden ska söka ett lån eller vill visa en kalkyl. Det går minst lika bra som ett fysiskt möte på kontor, säger hon.

Karin Linnerhed.

Det finns dock kunder som insisterat på att prata med banken på kontoret. I de fallen ses hon och kunden i ett större rum, tar inte i hand och försöker hålla så mycket distans som möjligt. Det gäller framför allt den äldre kundgruppen.

– Samtidigt tycker jag att många har förstått att de ska vara försiktiga och inte komma in till oss.

Enligt Karin Linnerhed har rådgivare på Nordeas lokalkontor möjlighet att jobba hemifrån. Själv jobbar hon på hemmaplan ibland, men bara med sitt fackliga arbete.

– Jag gör inget kundrelaterat då. Samtidigt har banken släppt på successivt så att fler ska kunna jobba hemma, vilket är bra.

Läs också

Hur har ni det på jobbet?

Samtalen på kundmötena kretsar oftast kring coronaviruset. Det har ännu varit förhållandevis få fall på Gotland, vilket gör att diskussionerna emellanåt både känns overkliga och svåra att greppa, anser Karin Linnerhed.

– Hittills har vi varit väldigt förskonade, men när man ser all information i media så förstår man att det är riktigt allvarligt.

– På ett sätt rullar det på lite som vanligt, fast man vet att det inte är som vanligt.