Gå direkt till textinnehållet
Erika Eliasson
Erika Eliasson Ekberger. Foto: Pi Frisk

»Jag vill förändra branschen«

Erika Eliasson trivs med högt tempo och varierande arbetsuppgifter. Som ir-chef på Lendify jobbar hon med det hon gillar mest.

Erika Eliassons karriärtips

• Gå på magkänsla – det ska vara roligt.

• Välj företag med resultatinriktad kultur. Det är särskilt bra om man är kvinna när bara resultatet räknas, då slipper man slåss mot gamla kulturer som sitter i väggarna.

• Välj jobb där resultatet är synligt. De är ofta flexibla – om man levererar styr man över sin egen tid. Det är extremt fördelaktigt när man har barn.

• Bygg nätverk och skaffa kontakter på olika nivåer i olika branscher. Affärer görs mellan människor.

• Välj jobb som är kul, då jobbet blir en del av livet.

Extrajobbet öppnade dörren till finansbranschen. Erika Eliasson som i dag är ansvarig för investerarrelationer på Lendify,­ pluggade på sin magisterexamen i finansiering och redovisning på Uppsala Universitet, när Skandiabanken hörde av sig och erbjöd jobb. Resultatet blev arbete några kvällar i veckan och insikten att det är kul att jobba med kunder. Efter en sejour som förmedlare på Skandia bytte Erika Eliasson 2006 till Erik Penser bank där hon jobbade med skräddarsydda strukturerade produkter mot institutionella kunder.

– Det var otroligt kul och lärorikt, var man orädd och visade framfötterna fick man göra väldigt mycket. En stor fördel med att jobba på en mindre bank var att jag fick utvecklas och göra det jag ville, säger Erika Eliasson.

På Erik Penser Bank fick hon också chansen till sin första stora investering, när Erik Penser sålde 12 procent av företaget köpte hon en halv procent. Men ägandet blev inte så långvarigt – i samband med finanskrisen 2008/2009 köpte Erik Penser tillbaka aktierna. Erika Eliasson fick sitt första barn och efter ­föräldraledigheten flyttade hon till Evli för att vara med och bygga upp den institutionella affären för fonder. Sedan hörde Erik Penser Bank av sig och erbjöd jobbet som försäljningschef, vilket hon nappade på. Nästa jobberbjudande kom från Lindorff. Efter att så här långt bara jobbat med tillgångar ville hon lära sig mer om skulder.

Under tiden som produktförsäljningschef på Lindorff fick hon sitt andra barn och efter föräldra­ledigheten var Erika Eliasson redo för nästa steg.

– Jag insåg att jag verkligen gillar det entreprenöriella och att jag vill vara med att förändra branschen.

Genom en bekant som jobbar inom PR kom hon i kontakt med Lendify, en marknadsplats för lån som kopplar ihop investerare och låntagare, grundad 2014. Bolaget utmanar bankerna genom att skära bort onödiga mellanhänder och skapa en effektivare lånemarknad.

– Jag sökte upp Lendify och sade att jag tycker att det är ett superspännande bolag och jag vill verkligen jobba med er. Jag drivs av det ni står för och vill vara med på resan. Och här är jag nu.

Erika Eliasson började jobba på Lendify i januari 2016 och trivs med att arbeta i en så snabbfotad, rörlig och agil organisation.

– Det är ett otroligt tempo i arbetet. En annan viktig del är att vi har en annan drivkraft än att bara tjäna pengar – vi vill förändra något.

Att vara ansvarig för investerarrelationer på Lendify innebär att Erika Eliasson är ansvarig för den del av plattformen som har med investerarna att göra. Lendify växer snabbt, har i dag 31 anställda och har lämnat startup-fasen. Men vad innebär då jobbet som investeraransvarig?

– Jag träffar större investerare, pratar med media och gör pressmeddelanden. Jag jobbar också med produkten – det som vi ska leverera till våra investerare.

I början var investerarna mest kunniga privatpersoner. Men nu börjar målgruppen breddas vilket innebär att Erika Eliassons arbete även blir lite av folkbildning. När hon började på Lendify fanns det 250 aktiva investerare, per sista juli var det 3 300 privatinvesterare plus att institutionella investerare har köpt obligationer för 300 miljoner kronor.

– Det tar tid att förändra en bransch, det gäller att vara långsiktig och uthållig. Jobbet handlar mycket om att få investerare och bygga förtroende – med produkter, medierelationer och kontakter med investerarna.

Vad krävs det för att bli bra på ett sådant jobb som du har?

– Jag har alltid jobbat med affärer, varit ganska riskbenägen och orädd. Det tror jag att man måste vara.

Erika Eliasson tror att man måste vara mer generalist än specialist. Det är allt från att prata med investerare, till att kunna marknadsföring i olika kanaler. Plus att ha ett samhällsintresse och hänga med i den allmänna debatten.

Mest läst

Finansförbundets krönika

"Jag kommer att gå och rösta den 9e juni, och jag kommer välja ett parti som tror på partsmodellen och står upp för demokratin. Genom ett högt valdeltagande ökar vi i Sverige vårt inflytande i viktiga samhällsfrågor", skriver Ulrika Boëthius.
»Gör dig redo för EU-valet«
»Varje bransch som står utan en fackförbundstidning är mer sårbar för korruption, oegentligheter och missförhållanden«, skriver Finanslivs chefredaktör Axel Andén.
Några slutord