»Jag visste att jag hade bra siffror, men inte att jag var bäst«
HALLÅ DÄR... Richard Sefyrin Lund, 27 år från Stockholm och kundservicemedarbetare på Entercard.
Du är bäst i Sverige på kundservice, enligt undersökningsplattformen Brilliant Future. Berätta!
– Det är självklart jätteroligt, även om jag blev väldigt chockad och överraskad när jag fick beskedet. Jag visste att jag hade bra siffror, men inte att jag var bäst i Sverige.
Hur länge har du jobbat inom kundservice?
– Jag har jobbat på Entercard i nästan två år. Tidigare har jag jobbat inom olika typer av serviceinriktade yrken, både på telefon och i butik.
Vad är dina bästa tips hur man bemöter en kund?
– Mycket handlar om att försöka behandla varje kunds ärende unikt. Det är viktigt att inte bara ge ett snabbt svar utan att lyssna in och ge varje kund en chans att beskriva vad de faktiskt vill ha hjälp med. Lär man känna kunden så blir det lättare att ge en personligare och proffsigare upplevelse.
– Även engagemang är viktigt. Försök alltid ge 100 procent och starta varje kundmöte med utgångspunkten att du finns där för kunden. Målet är att de ska få en bättre vardag och en bättre uppfattning om oss som företag och den produkt vi levererar.
Vad är roligast med ditt jobb?
– Att få möta så många olika slags kunder. Vi har en bred kundbas och det finns många anledningar att ringa till oss, vilket gör arbetsuppgifterna väldigt varierande.
– Sedan är arbetsklimatet väldigt bra. Kolleger och chefer arbetar nära varandra, där cheferna är engagerade och stöttar på rätt sätt. Mina kolleger är en viktig anledning att jag trivs så bra.
Utmärkelsen »Sveriges bästa kundservicemedarbetare« delas ut av undersökningsplattformen Brilliant Future och baseras på data från 135 företag och 2,5 miljoner kundundersökningar. För att få fram vinnaren har data från 9400 kundserviceagenter analyserats. Totalt medverkade 55 banker och finansbolag.