
Klarna granskas för GDPR-brister
Efter klagomål mot Klarnas checkout-tjänst i Tyskland och Finland granskar Integritetsmyndigheten bolaget på nytt för brister i arbetet med GDPR.
Integritetsmyndigheten, IMY, inleder en granskning av Klarna. Anledningen är att myndigheten tagit emot klagomål från bland annat Tyskland och Finland om att Klarnas checkout-tjänst inte följer bestämmelserna i dataskyddsförordningen, GDPR.
Klagomålen handlar om hur tjänsten hämtar och fyller i personuppgifter i samband med autoifyllnad, skriver myndigheten. Sammanlagt rör det sig om tolv klagomål som kommer både från svenska och från tyska och finländska användare.
”Dataskyddsförordningen, GDPR, stärker enskildas rättigheter. Bland annat har enskilda rätt att lämna in klagomål till sin nationella dataskyddsmyndighet. Sedan början av 2021 har IMY ett stort fokus på att utreda klagomål från enskilda”, säger Ana Maria Orellana Zamorano, jurist på Integritetsmyndigheten i en kommentar.
Filippa Bolz, pressansvarig i Norden på Klarna, säger till Finansliv att det ännu är för tidigt att kommentera granskningen i detalj.
”Generellt välkomnar vi utredningar eftersom det är en möjlighet att få guidning i hur vi kan bli ännu bättre och ytterligare stärka konsumentskyddet. Vi kommer självklart att bistå IMY under processen, men det är för tidigt att kommentera saken mer än så”, säger hon i en skriftlig kommentar.
Som Finansliv tidigare rapporterat fick Klarna tidigare i år böter på 7,5 miljoner kronor, efter en granskning av IMY. Enligt myndigheten hade Klarna brustit i sin integritetspolicy, det vill säga hur bolaget informerat om hur de hanterar personuppgifter på sin webbplats enligt GDPR.