Betaluppstickare etablerar sig i Sverige
Fintechbolaget Kevin går in i Sverige. Visionen på sikt är att runda Visa och Mastercard, enligt bolagets Nordeuropachef Stefan Nielsen. »Det finns väldigt bra förutsättningar här, därför är Sverige spännande för oss.«
Det litauiska fintechbolaget Kevin går in på den svenska e-handelsmarknaden.
Affären bygger på PSD2-direktivet med en betallösning för så kallade direktkontobetalningar, som ska leda till slopade kortavgifter och totalt sett lägre kostnader för e-handlare, enligt Stefan Nielsen, Nordeuropachef för Kevin.
Kortfattat bygger betallösningen på att ett köp genomförs direkt mellan kundens och säljarens bankkonton, att jämföra mot en traditionell betalning där en mellanhand skär emellan. Bolaget tar istället betalt via en fast prenumerationsavgift.
– Sverige är en otroligt spännande marknad, eftersom bankerna har öppnat många av sina API:er. Det finns väldigt bra förutsättningar här, därför är Sverige spännande för oss, säger han.
Enligt egna siffror kopplar bolaget i dag ihop över 6 000 e-handlare med 350 miljoner kunder i Europa. Bolaget har anställda i 19 länder varav två sitter i Sverige, men planen är att successivt utöka det svenska kontoret, enligt Stefan Nielsen.
Inledningsvis kommer bolaget lägga fokus på mikrobetalningar, som parkeringsappar och hämtmat, men också handlare inom resenäringen.
– Jämfört med många andra som byggt bolag på PSD2 och open banking har vi fokuserat på betalsidan, medan andra satsat på kontoinformation. Vår långsiktiga vision är att konkurrera med Visa och Mastercard, säger Stefan Nielsen.
Hur ska ni vinna över handlares förtroende som i dag samarbetar med exempelvis Klarna eller Swish?
– Swish är riktat främst mot inhemska kunder, men det är inte en särskilt bra lösning för exempelvis turister som vill handla i Sverige. Vår styrka är att vi kopplar ihop 350 miljoner kunder med e-handlare i Europa, vilket går att jämföra med Klarna som kopplar ihop runt 150 miljoner handlare. Klarna har mycket fokus på kontoinformationssidan, medan vi fokuserar mer på betalningar.
Hur många e-handlare i Sverige hoppas ni locka i år?
– Vi har runt 50 nu och målet är att ha runt 500 handlare vid slutet av året, säger Stefan Nielsen.