Gå direkt till textinnehållet
David Fock, produktchef Klarna. Foto: Klarna

»Kreditkortsbolagen tjänar för mycket pengar«

Klarna kommer fortsätta växa och lansera på fler marknader under 2022, samt utmana kreditmarknaden, säger Klarnas produktchef David Fock. »Kreditkortsbolagen tjänar alldeles för mycket pengar på ganska banala tjänster.«

Hur tror du att finansbranschen kommer utvecklas i år?

– Även om det fortfarande finns för många hinder så ser vi ändå globalt att konsumenters mobilitet ökar. Det vill säga, konsumenter blir bättre och bättre på att förstå värdet av sin egen data och att flytta den till aktörer som kan omvandla datan till värdefulla tjänster. Aktörer som historiskt förlitat sig på obefintlig mobilitet och inlåsnings­mekanismer kommer få det allt tuffare. Förtroendet för banksektorn är lågt på nästan alla marknader vi verkar, och när det erbjuds bättre alternativ och trösklarna på riktigt sänks för att byta bank så kommer det gå fort.

– På den svenska kreditmarknaden tror jag vi kommer se ett fortsatt stort fokus på konsumtionslånens utveckling och dess effekter för individer och samhälle. Det är positivt att kunskapen ökar om hur olika konsumtionslån skiljer sig åt, både i villkor och hur de marknadsförs. Jag både tror och hoppas att det kommer bli svårare för finansbranschens ljusskygga aktörer att flyga under radarn.

Framtidsspaning 2022

Vad händer i finansbranschen 2022? Vilka trender kommer vi få se inom fintech, vad blir nästa steg i hållbarhetsarbetet och hur kommer kundmötena att se ut? Finansliv har pratat med tio profiler om hur finansbranschen kommer att utvecklas i år.

 

Klarna har vuxit snabbt de senaste åren, kommer den tillväxten att fortsätta?

– Vi är väldigt fokuserade på tillväxt. I USA har vi passerat 21 miljoner kunder och har ett otroligt momentum just nu, och samtidigt kommer vi lansera på flera nya marknader under 2022. Vi utmanar en »trillion dollar industry« och kommer ta en allt större del av den kakan varje år, sam­tidigt som vi hoppas bidra till att kakan krymper, kreditkortsbolagen tjänar alldeles för mycket pengar på ganska banala tjänster.

Planerar ni några nya produkter?

– Självklart, vi har hundratals team som jobbar fokuserat med att utveckla nya och förbättra befintliga produkter. Historiskt har vi varit lite för spretiga med produktutbudet på olika marknader och vi lägger därför en hel del kraft på att harmonisera vårt erbjudande globalt. Det innebär att vi kommer lansera produkter som är nya på en del marknader, men inte nya för Klarna. Av samma skäl kommer vi säkerligen ta bort en del produkter.

Klarna meddelade nyligen att man köper Pricerunner, kommer ni gå ännu mer mot e-handel framöver och satsa mindre på bankverksamhet?

– Vi drar inte en tydlig skiljelinje mellan bankverksamhet och e-handel på det sättet. I grund och botten handlar bankverksamhet om att hjälpa konsumenter att spara, låna, betala och fatta kloka finansiella beslut. Det är precis vad vi försöker hjälpa våra kunder med. I dagsläget gör vi det allra tydligast inom betalningar och shopping, men ytterst handlar Klarna om att spara tid och pengar åt kunder och på vilka sätt vi kan göra det kommer säkert variera över tid.